بکارت ذهنی ؛ چگونه جهان را بدون خامی تجربه کنیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، اگر شما بیش از حد به جهان و آدم هایش اعتماد دارید یا تجربه کافی نداشته باشید، ممکن است بعضی شما را خام بنامند یا از اصطلاح بکارت ذهنی در خصوص شما استفاده کند. افرادی که چنین ویژگی هایی را دارند، اغلب به قدری به اطرافیان اعتماد دارند که ممکن است این معصومیت طبیعی آن ها، منجر گردد که دیگران از آن ها سوء استفاده نمایند یا به راحتی فریب بخورند. اگرچه ساده لوحی همواره هم بد نیست؛ این ویژگی ممکن است به شما یاری کند که خوش بین و ریسک پذیرتر باشید.

بکارت ذهنی ؛ چگونه جهان را بدون خامی تجربه کنیم؟

با این وجود اگر می خواهید پخته تر باشید، ضروری است به جای ترسیدن از تجربیات تازه، با آغوش باز پذیرای آن ها باشید. شما همچنین باید در موقعیت های اجتماعی کمی محتاطانه عمل کنید. در ادامه این مطلب روش های روبرویی با بکارت ذهنی و تغییر این شرایط را به شما خواهیم گفت.

چگونه بکارت ذهنی را از بین ببریم؟

1. با افراد مختلف دیدار کنید

گاهی اوقات، اصطلاح بکارت ذهنی در خصوص کسانی که جهان بینی محدود یا تجربیات کمی در زندگی دارند، به کار می رود. بیرون آمدن و تعامل با افرادی که زندگی های کاملا متفاوتی نسبت به شما دارند، می تواند یک فرصت یادگیری باشد که به شما یاری می نماید جهان را با متفاوت ببینید.

خامی شما ممکن است به این دلیل باشد که در رفاه عظیم شده اید و نسبت به سایرینی که به خوش شانسی شما نبودند، نامطلع هستید. معاشرت با دوستانی از طبقات اجتماعی و مالی مختلف می تواند به شما یاری کند جنبه های مختلف زندگی را ببینید. همچنین افرادی که در شهر های کوچک رشد می نمایند، اغلب نسبت به سبک زندگی شهری دچار نوعی بکارت ذهنی هستند و هیچ اطلاعی از سبک زندگی مردمان شهرها ندارند. بازدید از یک کلان شهر و ارتباط با افرادی که در آنجا زندگی می نمایند می تواند به تقویت مهارت های شما یاری شایانی بکند.

بیشتر بخوانید: مهارت ارتباط موثر؛ چگونه با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنیم؟

2. کارهایی که هیچ وقت ننموده اید را تجربه کنید

گاهی اوقات بکارت ذهنی از عظیم شدن در محیطی بسته ناشی می گردد. شاید والدین شما مخالف این بودند که شما به میهمانی بروید، یا با بچه ها هم سن و سال خودتان معاشرت کنید و بنابراین تجربیات خاصی را از دست داده اید. برای جبران این فرصت از دست رفته، می توانید با شرکت در فعالیت های نو و هیجان انگیز نگاه خود را نسبت به جهان تغییر دهید.

کوهنوردی کنید، با تورهای مسافرتی به گردش بروید، یک زبان جدید یاد بگیرید یا اصلا آغاز به نوشتن یک رمان کنید. تجربیات جدید رشد سلول های جدید مغز را تحریک می نمایند. بنابراین، با این اقدامات شما نه تنها تجربیات و خاطرات جدیدی را به کوله بار زندگی خود می افزایید، بلکه به سلامت مغز و روان خود یاری می کنید.

3. از محدوده آسایش خود خارج شوید

حال که همیشه کارها را به روش خاص و مشخصی انجام داده اید و جهان را از یک دریچه نگریسته اید، تغییر راستا ناگهانی می تواند سخت باشد. با این حال، اگر همیشه در محیط امن و ثابت خود باقی بمانید، هرگز نمی توانید بفهمید چه استعدادها یا توانایی هایی دارید. تنها به این دلیل که راحت هستید، به یک زندگی عادی و روزمره رضایت ندهید. برای رسیدن به اهداف خارق العاده در تمام ماجراجویی های خود کوشش کنید. این فرایند شما را نسبت به جهان مطلع تر خواهد نمود. تجربه فرصت ها و چالش های جدید، جنبه های متفاوتی را از خودتان به شما نشان می دهد.

4. بیشتر سفر کنید

همانطور که سعدی می گوید: بسیار سفر باید، تا پخته گردد خامی، چه به شهر همسایه بروید چه به یک کشور خارجی، بازدید از مکان های جدید، شما را مطلع تر می نماید. بکارت ذهنی ممکن است موجب گردد شما مهارت های اجتماعی توسعه نیافته داشته باشید و سفر کردن یکی از راه های تقویت این مهارت هاست. به ویژه، سفر انفرادی، می تواند غرایز طبیعی شما را تقویت نموده و شما را به چالش بکشد.

5. کارهای داوطلبانه انجام دهید

همانطور که ارتباط با افراد با پیشینه های گوناگون، چشم انداز جدیدی در خصوص زندگی به شما می دهد، شرکت در کارهای داوطلبانه و یاری به نیازمندان می تواند به شما در کسب تجربیات جدید و تغییر نگاهتان یاری کند. کارهای داوطلبانه همچنین برای سلامت جسم و روح شما مفید است و به شما هدف و انگیزه می بخشد.

چگونه بدون اینکه آسیب ببینیم، به جامعه قدم بگذاریم؟

1. هشیارتر باشید

زمانی که از منطقه آسایش خود قدم به بیرون می گذارید، متوجه خواهید شد که فرقی نمی نماید کجا باشید، به هر حال همه جا افراد خوب و بد وجود دارند. مراقب افراد اطراف خود باشید.

2. معین کنید که آیا افراد قابل اعتماد هستند یا خیر

افرادی که به تازگی با آن ها آشنا می شوید را به خوبی آنالیز کنید و تا زمانیکه از قابل اعتماد بودن آن ها مطمئن نشده اید، با آن ها با شک و شبهه روبرو شوید. اگر معمولا خیلی زود، بیش از حد صمیمی می شوید، در جلسات اولیه با افراد جدید یک دوست را با خودتان همراه کنید. همانطور که گفتیم، بکارت ذهنی ممکن است موجب خوش بینی شما گردد، اما باین بدان معنا نیست که برای مراقبت از خودتان باید بدبین باشید. نقطه تعادل را در این طیف پیدا کنید.

3. علائم عدم صداقت را بشناسید

دیدار با افراد جدید می تواند هیجان انگیز باشد و یکی از مهم ترین راه های غلبه بر بکارت ذهنی است. اما باید مراقب بعضی علائم و رفتارها باشید. افراد دروغگو گاها زبان بدن مشخصی دارند، اما اینطور نیست که همه آن ها هنگام دروغ گفتن از شما روی برگردانند. بسیاری از حرفه ای ها می توانند در چشمان شما نگاه نمایند و دروغ بگویند. در رابطه با زبان بدن افراد مطالعه کنید و سعی کنید نسبت به کسانی که سعی می نمایند خیلی زود با شما صمیمی شوند و اطلاعات شما را بدست آورند فاصله مناسب را حفظ کنید.

4. بیشتر گوش کنید

تا زمانی که با افراد جدید احساس راحتی ننموده اید، مکالمات را در سطح حفظ کنید. بیشتر سعی کنید مستمع باشید تا گوینده. سعی کنید درباره خودتان اطلاعات کمتری را به اشتراک بگذارید. این رفتار عموما کار آسانی است چون مردم اغلب از صحبت درباره خودشان و داشتن یک گوش شنوا لذت می برند، پس از فرصت بهره ببرید و تا می توانید تحلیل کنید و گوش بسپارید. از رفتارهای تکانشی بپرهیزید، حتما قبل از صحبت کردن خوب فکر کنید.

5. به خودتان اعتماد داشته باشید

حتی با وجود بکارت ذهنی و خامی، شما فرد خاصی هستید و چیز منحصر بفردی درون شما برای ارائه به جهان وجود دارد. در حقیقت، افراد این چنینی، گاهی ریسک پذیرتر هستند و ممکن است بازدهی بیشتری داشته باشند. چون افراد باتجربه مدام سعی می نمایند آینده و خطرات آن را پیش بینی نمایند.

پس یاد بگیرید که خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید.

سخن پایانی

بکارت ذهنی، در عمیق ترین لایه های ناخوداگاه شما رخنه دارد و در طول سالیان ایجاد شده است. پس نباید انتظار داشته باشید که یک شبه همه چیز تغییر کند. به خودتان اجازه دهید که به مرور با جهان جدید آشنا شوید. به آرامی از پناهگاه امن خود قدم به بیرون بگذارید و با افراد جدید آشنا شوید. سعی کنید قضاوت های دیگران را نادیده بگیرید و به کار خودتان بپردازید. پیش از هرچیز توصیه می کنیم مطلب علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟ را مطالعه کنید.

نظر شما درباره بکارت ذهنی و روش های روبرویی با آن چیست؟ اصلا شما بکارت ذهنی را چگونه توصیف می کنید؟

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 113161

به "بکارت ذهنی ؛ چگونه جهان را بدون خامی تجربه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بکارت ذهنی ؛ چگونه جهان را بدون خامی تجربه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید