تماشای ابرماه را از دست ندهید

به گزارش مجله سرگرمی، سه شنبه هفته آینده کره ماه به نزدیک ترین فاصله به زمین خواهد رسید که جزر و مدهای زیادی را به همراه خواهد داشت.

تماشای ابرماه را از دست ندهید

به گزارش خبرنگاران، در تاریخ 25 مه سال 2021 (سه شنبه 4 خرداد) و در ساعت 10 شب به وقت گرینویچ کره ماه به نزدیک ترین فاصله به زمین خواهد رسید که جزر و مدهای زیادی را به همراه خواهد داشت.

ابرماه زمانی دیده می گردد که ماه در مدار بیضوی خود به دور زمین، در نزدیک ترین (90 درصد) فاصله با ما قرار می گیرد؛ به عبارت دیگر، مدار حرکت ماه گرداگرد زمین دایره کامل نیست بلکه بیشتر حالت بیضی دارد و به این ترتیب، گاه ماه به زمین نزدیکتر و زمانی دورتر می گردد

به گفته کارشناسان نجوم، در شب 25 تا 27 مه (سه شنبه تا پنج شنبه)، ناظران در اقیانوسیه، هاوایی، شرق آسیا و قطب جنوب یک ماه گرفتگی را که همزمان با نزدیکترین نزدیک شدن ماه به زمین است نیز مشاهده می نمایند.

براساس داده های موجود، تاریخ این ماه گرفتگی دو روز طول می کشد زیرا منطقه ای که قابل مشاهده خواهد بود از خط خط روزگردان عبور می نماید.

ماه گرفتگی یا خسوف هنگامی روی می دهد که کره ماه در حالت بدر و شرایط مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا به عبارتی ماه وارد مخروط سایه زمین گردد؛(زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد).

خط روزگَردان یا خط بین المللی زمان (IDL) خطی است فرضی بر سطح کره زمین که از میانه اقیانوس آرام می گذرد و کشتی ها و هواپیماها با گذر از این خط تاریخ روزی که در آن به سر می برند را عوض می نمایند.

این گرفتگی کامل از ابتدا تا پایان حدود پنج ساعت طول می کشد؛ منجمان می گویند: زمانبندی بستگی زیادی به منطقه زمانی دارد که افراد در آن قرار دارند. در آسیا، کسوف در نزدیکی طلوع ماه در شب رخ می دهد. در ساحل غربی قاره آمریکا ، گرفتگی در ساعات اولیه صبح، نزدیک غروب ماه اتفاق می افتد. بهترین دید این کسوف در استرالیا، نیوزیلند، هاوایی، جزایر اقیانوس آرام جنوبی و جنوب غربی آلاسکا خواهد بود.

بزرگترین و نورانی ترین قرص ماه که نخستین پدیده ابرماه سال 2020 بود، حدود 40 روز پیش رویت شد؛ ماه صورتی نوعی ابر ماه است که علاوه بر اینکه 30 درصد روشنایی بیشتری دارد، 14 درصد نیز از اندازه متوسط ماه بزرگتر دیده می گردد.

منبع: فارس

tafreh.ir: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

manotosport.ir: ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی

spaceweb.ir: مجله فضای وب | مجله فناوری های کابردی در گردشگری و مسافرتی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 145928

به "تماشای ابرماه را از دست ندهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای ابرماه را از دست ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید