جهانگیری: اساتید دانشگاه با دغدغه های اقتصادی روبرو هستند ، کمتر شدن آموزش حضوری تبعات منفی دارد

به گزارش مجله سرگرمی، معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت برای امسال تغییرات نسبتاً خوبی در افزایش حقوق اساتید ایجاد کرد که نسبتاً اصلاح مناسبی بود، اما متأسفانه به دلیل شرایط سخت اقتصادی و افزایش تورم، اساتید همچنان با دغدغه های اقتصادی روبرو هستند.

جهانگیری: اساتید دانشگاه با دغدغه های اقتصادی روبرو هستند ، کمتر شدن آموزش حضوری تبعات منفی دارد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در جلسه هیأت امنای دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به گزارش های ارائه شده توسط رئیس این دانشگاه مبنی بر صندلی نخست کشوری و هفدهم جهانی دانشگاه صنعتی شریف در بخش ارتباط با صنعت، گفت: صندلی هفدهم دانشگاه صنعتی شریف در ارتباط با صنعت صندلیی بسیار مهم است البته این دانشگاه از ظرفیت های بسیار بیشتری برای افزایش ارتباط با بخش صنعت برخوردار است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شرایط خاص و خطیر پیش روی کشور، اضافه کرد: امروز از یک سو با بیماری کرونا و از سوی دیگر با مسائل اقتصادی، تحریم های ظالمانه و فشار های متعدد روبرو هستیم و دانشگاه ها می توانند نقش مشخص نماینده ای در این شرایط ایفا نموده و در عبور از تنگنا ها و چالش های موجود به مردم و مسئولین یاری نمایند.

وی با اشاره به جلسات متعدد دولت با تعدادی از دانشگاه های اصلی کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف طی سال های اخیر، خاطر نشان کرد: در نتیجه ارتباط دولت با دانشگاه ها، خوشه هایی تشکیل شد و این خوشه ها بر موضوعات و مسائل اصلی کشور تمرکز کردند و پیشنهاداتی را نیز در حوزه های مختلف نظیر اقتصاد کلان و افزایش سرمایه های اجتماعی به دولت ارائه دادند.

جهانگیری ادامه داد: در مواجهه با حادثه سیل نیز رئیس جمهور دستور داد که مطالعاتی با موضوع دانشگاه تهران انجام گردد و اقداماتی نیز در مورد سد گتوند با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها به انجام رسید.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینکه مطالعه و طراحی برنامه احیای دریاچه ارومیه نیز با موضوع دانشگاه صنعتی شریف دنبال شد، اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه صنعتی شریف اقدامات بسیار خوبی در حوزه احیای دریاچه ارومیه انجام داد و امروز دیگر دغدغه هایی که در مورد این دریاچه در سال 92 وجود داشت از بین رفته است.

وی توضیح داد: انتظار ما این است که مصاحبه های دانشگاه ها هم با دولت، هم با جامعه و هم با صنعت و اقتصاد استمرار داشته باشد و ظرفیت های علمی دانشگاه ها در خدمت کشور قرار گیرد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه امروز به دلیل شرایط کرونایی بخش زیادی از آموزش مدارس و دانشگاه ها به وسیله مجازی انجام می گردد، گفت: البته ارتباط حضوری دانشجو با استاد بسیار مشخص نماینده است و هرچه میزان این ارتباط حضوری کمتر گردد ممکن است با تبعات منفی علمی همراه باشد. ضروری است دانشگاه صنعتی شریف در این حوزه نیز چاره اندیشی نموده و راهکاری ارائه دهد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تفویض بعضی اختیارات به هیأت امنای دانشگاه ها، توضیح داد: خوشبختانه هیأت امنای دانشگاه صنعتی شریف متشکل از شخصیت های علمی کشور است که این افراد می توانند پشتوانه ای مناسب برای پیشبرد امور اقتصادی و اداری این دانشگاه باشند.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و بودجه ای دولت، گفت: تنوع بخشی به منابع اقتصادی دانشگاه ها و به طور خاص دانشگاه صنعتی شریف از اهمیت ویژه ای برخوردار است که خوشبختانه اتفاقات خوبی در دانشگاه صنعتی شریف در این حوزه اتفاق افتاده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه بانی ساخت بعضی دانشگاه های کشور افراد خیر علاقمند به توسعه علم و دانش بوده اند، اضافه کرد: مجموعه ای از خیرین و افراد دارای توانایی اقتصادی در کشور علاقمند هستند که منابع اقتصادی خود را در امور علمی هزینه نمایند که ضروری است فراخوانی برای این گونه افراد تدوین گردد تا بتوانیم از توانایی اقتصادی آن ها در توسعه دانشگاه ها بهره مند شویم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به احتیاج ها و دغدغه های اساتید دانشگاه ها، گفت: دولت برای امسال تغییرات نسبتاً خوبی در افزایش حقوق اساتید ایجاد کرد که نسبتاً اصلاح مناسبی بود، اما متأسفانه به دلیل شرایط سخت اقتصادی و افزایش تورم، اساتید همچنان با دغدغه های اقتصادی روبرو هستند.

وی در ادامه به شرکت های دانش بنیان نیز اشاره و خاطر نشان کرد: آنالیز ها نشان می دهد مجموعه ای از شرکت های دانش بنیان که پشتوانه آن ها اساتید و دانشجویان دانشگاه ها نظیر دانشگاه صنعتی شریف بوده اند، توانسته اند بیش از سایرین نقش ایفا نمایند.

جهانگیری اضافه کرد: در روز های نخست شیوع کرونا به دلیل کمبود لوازم حفاظت شخصی کادر درمان، تعدادی از پرسنل زحمتکش جامعه پزشکی را از دست دادیم، اما با اتکا به ظرفیت های دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، امروز پس از گذشت چند ماه، در طراحی و فراوری بسیاری از تجهیزات نظیر ونتیلاتور که از فناوری بالایی برخوردار است گام های بلندی برداشته ایم و حتی بخشی از این گونه فراوریات صادر می گردد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: روز های گذشته با حضور رئیس جمهور از 4 طرح مهم در حوزه علم و فناوری بهره برداری شد که یکی از این طرح ها فراوری واکسن توسط تعدادی از جوانان فارغ التحصیل دانشگاه های کشور بود که به زودی شاهد استفاده از این واکسن ها در داخل و صادرات آن به خارج خواهیم بود.

وی با اشاره به یکی از دغدغه های موجود مبنی بر افزایش اقتصادیات برنامه های پژوهشی اساتید و دانشگاه ها، خاطر نشان کرد: این موضوع هنوز در کمیسیون دولت در دست آنالیز است که از آن ها خواسته ایم نسبت به افزایش اقتصادیات تجدیدنظر گردد و قطعاً میزان اقتصادیات از آنچه تا به امروز بوده بیشتر نخواهد شد تا برنامه های پژوهشی و علمی بدون دغدغه دنبال گردد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه دانشگاه صنعتی شریف ارائه کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 500 شرکت دانش بنیان زیرمجموعه این دانشگاه فعالیت دارند.

ستاری همچنین بر ضرورت توجه ویژه به دانشگاه های برتر تاکید نمود و اضافه کرد: باید دانشگاه های اصلی و برتر کشور در بودجه بصورت خاص دیده شوند و بیش از سایرین مورد توجه قرار گیرند.

علی لاریجانی عضو تشخیص مصلحت نظام نیز در این جلسه بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به نیروی انسانی دانشگاه ها و اساتید تاکید نمود و خواهان ارائه برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی از سوی دستگاه های اجرایی به اساتید دانشگاه ها شد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این جسه گزارشی از شرایط دانشگاه در بخش های مختلف ارائه کرد و گفت: در سال های گذشته بعضی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به خارج از کشور مهاجرت می کردند، اما این فرایند در سال های اخیر معکوس شده و فارغ التحصیلان دانشگاه در شرکت های دانش بنیان در داخل کشور مشغول فعالیت می شوند.

وی همچنین گزارشی از ارتقا کیفیت جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ارائه کرد و اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف در زمینه ارتباط با صنعت از رتبه نخست کشوری و رتبه هفدهم جهانی برخوردار است.

لازم به ذکر است معاون اول رئیس جمهور پیش از حضور در این جلسه، دانشکده مهندسی مکانیک و ساختمان کلاس های آموزشی دانشگاه صنعتی شریف را افتتاح کرد.

tafreh.ir: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

manotosport.ir: ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی

spaceweb.ir: مجله فضای وب | مجله فناوری های کابردی در گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 112318

به "جهانگیری: اساتید دانشگاه با دغدغه های اقتصادی روبرو هستند ، کمتر شدن آموزش حضوری تبعات منفی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانگیری: اساتید دانشگاه با دغدغه های اقتصادی روبرو هستند ، کمتر شدن آموزش حضوری تبعات منفی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید