خطر شیوع ویروس کشنده نیپا در استان کرالا هند

به گزارش مجله سرگرمی، یک نوجوان 12 ساله در اثر ابتلا به این ویروس کشنده فوت نموده و 188 نفر به علت ارتباط با فرد فوت شده در قرنطینه قرار گرفته اند.

خطر شیوع ویروس کشنده نیپا در استان کرالا هند

مقامات بهداشتی هندی از مرگ یک نوجوان 12 ساله هندی در استان کرالا در جنوب هند به علت ابتلا به عفونت ویروسی نیپا خبر دادند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب سایت روزنامه یو اس ای تودی آمریکا، مقامات هندی در کنار مبارزه با همه گیری ویروس کرونا نگران شیوع ویروسی هستند که روز یکشنبه این هفته جان یک پسر بچه 12 ساله را گرفته و بسیار کشنده تر از ویروس کروناست.

این ویروس که نیپا نام دارد 22 سال پیش (1999) در مالزی کشف شد و نام آن از منطقه کشف شده در مالزی گرفته شده است.

تدفین نوجوان 12 ساله هندی که یکشنبه این هفته در اثر ابتلا به نیپا درگذشت./ آسوشیتدپرس

هفته گذشته یک پسربچه 12 ساله هندی با علایم تب شدید و التهاب مغزی در بیمارستانی در کرالا هند بستری شد و چند روز پس از بستری درگذشت. پزشکان پس از گرفتن آزمایش خون تشخیص آلودگی او به ویروس نیپا را دادند.

تا به امروز 188 نفر از افرادی که در ظن تماس با این پسربچه بوده اند برای جلوگیری از شیوع ویروس در بیمارستانی مخصوص در قرنطینه قرار گرفته اند.

منشا این ویروس از خفاش های میوه خوار است. این ویروس در بدن این خفاش هاست و وقتی میوه ها را می خورند بزاق آلوده به ویروس آنها میوه ها را آلوده نموده و از این طریق به انسان ها یا حیوانات دیگر منتقل می گردد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مقدار کشندگی ویروس نیپا بیش از 25 برابر ویروس کروناست و غالبا بین 40 تا 75 درصد از افراد آلوده به این ویروس فوت می نمایند.

هیچ داروی خاصی برای درمان مبتلایان به ویروس نیپا وجود ندارد.

دکتر جان لدنیکی محقق بخش بهداشت محیط در دانشگاه فلوریدا آمریکا، درباره مقدار خطر این ویروس گفت: این یکی از آن ویروس هایی است که ما واقعا باید به آن توجه کنیم.

شیوع احتمالی نیپا در استان جنوبی کرالا هند می تواند این کشور بحران زده در مبارزه با همه گیری ویروس کرونا را به دردسر تازهی بیندازد.

تا کنون تنها مبتلایان ثبت شده این ویروس در قاره آسیا اتفاق افتاده و این ویروس از قاره آسیا بیرون نرفته است.

این ویروس به اسم یک ویروس مشترک بین انسان و حیوانات طبقه بندی می گردد. بعلاوه می تواند به وسیله غذای آلوده و مستقیما بین افراد منتقل گردد.

با وجودی که ویروس نیپا هم خانواده با کرونا نیست اما احتمال زیادی می رود که منشا هر دو ویروس از خفاش ها باشد. (احتمال به این خاطر که منشا ویروس نیپا قطعا خفاش های میوه خوار است اما هنوز درباره منشا ویروس کرونا تازه - کووید19- اطمینان قطعی وجود ندارد و فرضیات مختلفی مطرح می گردد اما فرضیه غالب منشا این ویروس را از خفاش ها می داند.)

میزبانان اصلی ویروس نیپا خفاش های میوه خوار هستند که به علت میزان عظیم آنها به روباه های پرنده هم معروف هستند.

بعلاوه خوک ها هم بسیار مستعد به ابتلا به این ویروس هستند و می توانند به وسیله میوه ای که خفاش ها مصرف نموده اند با آن تماس پیدا نمایند.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی آمریکا، سایر حیوانات اهلی مانند اسب، بز، گوسفند، گربه و سگ ها هم می توانند به ویروس نیپا آلوده شوند.

نمونه گیری خون از حیوانات اهلی منطقه آلوده برای آنالیز مقدار شیوع ویروس نیپا/ آسوشیتدپرس

انسانها هم ممکن است با میوه های آلوده تماس پیدا نموده و آلوده شوند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، علائم ویروس نیپا از عفونت بدون علامت تا حاد تنفسی و در بدترین حالت آن انسفالیت (تورم و التهاب بافت مغز) است که می تواند بسیار کشنده باشد.

افراد مبتلا غالبا علایمی همانند گلو درد، تب، سردرد و دردهای عضلانی دارند. در صورت پیشرفت عفونت، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری هم می تواند نشانه های انسفالیت باشد.

آغاز علائم از 4 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

هیچ دارو و واکسن خاصی برای درمان یا جلوگیری از ابتلا به این ویروس وجود ندارد.

بیمارستان اختصاص داده شده برای قرنطینه موارد مشکوک به ابتلا به نیپا در استان کرالا هند/ آسوشیتدپرس

tafreh.ir: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

manotosport.ir: ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی

spaceweb.ir: مجله فضای وب | مجله فناوری های کابردی در گردشگری و مسافرتی

منبع: عصر ایران
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 157587

به "خطر شیوع ویروس کشنده نیپا در استان کرالا هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر شیوع ویروس کشنده نیپا در استان کرالا هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید