زندگی مقدونی : ساخت محرک تجاری قدرتمند

به گزارش مجله سرگرمی، با گذشت 20 سال از استقلال، چشم انداز جرثقیل های برافرشته در افق، از مصادیق تغییرات در دست اجرای مقدونیان است. دراین گزارش تمرکز را بر موتور محرک این تغییرات و چالش تجاری پیش رو گذاشته ایم.

زندگی مقدونی : ساخت محرک تجاری قدرتمند

همانند سایر کشورها، مقدونیان هم با بحران جهانی اقتصاد دست و پنجه نرم نموده اند. رهبران شان البته، همیشه خوشبینانه از بهبود تدریجی اوضاع کشور سخن می رانند. اندازه خرج عمومی پول به منظور تهییج اقتصاد، به اندازه قابل توجهی افزایش یافته است.

زوران استاورسکی، وزیر بودجه، توضیحات بیشتری به خبرنگاران داده است : در بودجه سال 2011، برآورد سرمایه را نسبت به 2010، 30% افزایش داده ایم. این سیاست ما در جهت حمایت از صنایع بومی و بخش های ساخت و ساز است تا فقدان سرمایه گذاری خارجی در جریان بحران اقتصادی و پس از آن جبران گردد.

دولت در امسال انتظار رشد 3 درصدی فراوری ناخالص داخلی را دارد. اما رهایی از پریشانی اقتصادی اخیر برای مقدونیان به هیچ وجه آسان نبوده است.

امیدهای اقتصادی بسیاری به شرکت های داخلی از قبیل آلکالوید بسته شده است. شرکتی که در کوششش برای ورود به بازار جهانی پیگیر است. با توسعه فعالیت هایش در بازه ای از داروسازی و مواد شیمی تا لوازم بهداشتی و آرایشی.

متخصصان معتقدند بالابردن معیار زندگی و ایجاد اشتغال برای مقدونیان، اولویت های اصلی آینده اند و تشکیل یک پیکره تجاری تنومند برای نیل به این اهداف، ضروری می کند.

به اسم یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی، مقدونیان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا هم هستند. برای حضور در نقشه اقتصادی، اصلاحات تطبیقی قوانین و نظام اقتصادی انجام گرفته است. اما مشکل اصلی بعلاوه ایجاد اشتغال است.

متخصصان مقدونی می دانند که برای داشتن تجارتی پویا، احتیاج به پشتیبانی نیروی کاری به همان پویایی است. و برای بهره مندی از چنین نیرویی باید شرایط آن هم فراهم گردد.

برای ایجاد نسل جدیدی از نیروهای کارآمد که یارای رقابت در عرصه اقتصاد جهانی را داشته باشد، کانون توجه ناگزیر آموزش و پرورش خواهد بود. متخصصان از مهاجرت استعدادها به خارج کشور هم نگرانند.

پروفسور رادمیل پولِناکویک، استاد دانشگاه سیریل اند متودیوس در این باره می گوید : با مهاجرت تعداد زیادی از جوانانی که در جستجوی شغل می فرایند روبرو هستیم و برای جلوگیری از فرار مغزها احتیاج به ایجاد مشاغل آزاد داریم. بعلاوه بنگاه های کارآفرینی، تا به دانشجویان و جوانان بگوییم که باید سرنوشت خودشان را در دست خودشان بگیرند. فکر می کنم آینده مقدونیه این است.

همزمان با امیدواری به ایجاد مشاغل و شرکت های بومی بیشتر، کوشش های فراوانی برای جذب سرمایه های خارجی هم انجام می گیرد.

منطقه ها صنعتی ویژه ای احداث شده اند که از خصوصیات برانگیزاننده ای چون اقتصادیات اندک، دیوان سالاری کم و قوانین تجاری آسانتر بهره مند هستند.

ویکتور میزو، مدیرعامل شرکت اینوست مسدونیا با خبرنگاران به مصاحبه نشسته است.

وی معتقد است جذب سرمایه خارجی در اروپای شرقی و مرکزی و با رقابت کشورهای متعدد، بازی بسیار دشواری است و باید در عرصه هایی نظیر کیفیت، کارمزد، حمل و نقل و بعلاوه ظرفیت زیرساخت ها به رقابت پرداخت.

شرکت بریتانیایی جانسون متی، از پیشگامان فناوری پیشگیری آلاینده ها، یکی از سرمایه گذارانی است که از منظره اقتصادی مقدونیان بهره برده است. سامانه های ضد آلودگی باکیفیتی در اینجا فراوری می گردد. مقامات محلی آرزو دارند تا هر چه زودتر شرکت های خارجی دیگری هم گوشه چشمی به اسکوپیه داشته باشند.

tafreh.ir: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

manotosport.ir: ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی

spaceweb.ir: مجله فضای وب | مجله فناوری های کابردی در گردشگری و مسافرتی

منبع: یورونیوز
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154821

به "زندگی مقدونی : ساخت محرک تجاری قدرتمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی مقدونی : ساخت محرک تجاری قدرتمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید