سازمان های جهانی گردشگری و دریانوردی خواهان آغاز سفرهای دریایی شد

به گزارش وبلاگ کاغذی، اگرچه سفرهای دریایی در ایران به آن معنی متعارفِ جهان، رواج ندارد و این سفرها در آب های ایران تماما خلاصه شده به رفت وآمد بین جزایر جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس با لنج و اتوبوس دریایی و یا گشت با قایق های موتوری، اما پیش از همه گیری ویروس کرونا، مذاکراتی با بعضی کشورها از جمله عمان برای راهنمایی کشتی های غول پیکر کروز به سمت بنادر ایران شروع شده بود که شیوع این ویروس فرایند آن مذاکرات را متوقف کرد. البته گاهی تبلیغ هایی درباره سفر با کشتی کروز در ایران دیده می گردد که منظور آن سفر به امارات و گشت در دبی و ابوظبی پس از صرف شام در یک کشتی کروز است!

سازمان های جهانی گردشگری و دریانوردی خواهان آغاز سفرهای دریایی شد

صنعت سفرهای دریایی که با 26 میلیون مسافر و 45 میلیارد دلار درآمد سالانه، حدود پنج درصد از فراوری ناخالص دنیای را فراوری می کرد، اینک یکی از زیان ده ترین صنایع در دوران همه گیری ویروس کرونا شناخته می گردد. زمانی که این ویروس در دنیا شایع شد به ناگهان گزارش هایی از ابتلای شمار زیادی از مسافران کروزها و کشتی های تفریحی منتشر شد. بسیاری از این کشتی ها به قرنطینه گاه های عظیم تبدیل شدند و بیشتر کشورها اجازه پهلوگیری به کروزها را ندادند. تحقیقات یک روزنامه آمریکایی نشان می دهد، یک پنجم از تمام کشتی های کروز اقیانوس پیما در دنیا، عددی در حدود 50 کشتی، با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کردند؛ دست کم 2592 خدمه و مسافر مبتلا شده و 65 نفر جان شان را از دست دادند. بیشتر این کشتی ها متعلق به انگلیس، استرالیا، آمریکا، فرانسه و ایتالیا بود.

شاخص سهام کروزها در بورس های دنیای نیز تا 70 درصد سقوط کرد و بعضی مالکان کشتی ها از احتمال اوراق کروزهای غول پیکر خبر دادند. ارزیابی صاحبان کروزها بر این است که با شروع دوباره سفرهای دریایی شاید یکی دو سال طول بکشد تا فقط ضررها جبران گردد.

حالا با وخیم تر شدن اوضاع کشتی های کروز و مهار ویروس کرونا در بعضی کشورها، سازمان دنیای گردشگری و سازمان بین المللی دریایی، بیانه ای مشترک صادر نموده و تمام دولت ها را دعوت نموده اند از سرگیری تدریجی و ایمن گردشگری دریایی را در برنامه های خود قرار دهند و با مراکز امداد و نجات کشورها هماهنگی لازم را به عمل آورند.

در این بیانیه آمده است: صنعت گردشگری دریایی از 1.2 میلیون فرصت شغلی پشتیبانی می نماید و 150 میلیارد دلار به اقتصاد دنیای یاری نموده است. صنعت گردشگری حالا می تواند با رعایت پروتکل های اجتماعی و موارد بهداشتی نسبت به راه اندازی کشتی های تفریحی اقدام کند.

درحال حاضر حرکت کروزها و کشتی های تفریحی از کشورهای آسیای شرقی که در مهار ویروس کرونا پیروز تر بوده اند، از سر گرفته شده است. سفر دریایی این کشتی ها حدود 300 روز تعلیق شده بود.

صاحبان کروزها اعلام نموده اند برای از سرگیری سفرهای کوتاه مدت دریایی تدابیر سختگیرانه ای را با رعایت مقررات بهداشتی به اجرا گذاشته اند و هزینه هایی را بابت آموزش خدمه و رعایت بیشتر بهداشت، متحمل شده اند. در ژاپن سفر دریایی دو کشتی عظیم به نام های ASUKA II NYK و NIPPON MARU از سر گرفته شده است. یکی از مسؤولان کشتی آسوکا گفته است: درحالی که ظرفیت کشتی 880 نفر است اما با رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به جذب 330 نفر اقدام نموده ایم.

یکی از مدیران کشتی NIPPON MARU نیز گفته است: این کشتی 500 نفری با نیمی از ظرفیت خود به راه افتاده و تمام کابین ها و محوطه های آن در مدت پهلوگیری در سواحل ضدعفونی شده و با امکانات جدید سفر خود را شروع نموده است.

یک کشتی تفریحی دیگر نیز پس از دریافت مجوزهای لازم، اولین سفر دریایی کوتاه مدت خود را از سنگاپور برای اطمینان از پایبندی به پروکل های ایمنی و بهداشتی شروع کرد و قرار است کشتی Royal Caribbean International، یکی از عظیمترین خطوط کشتی کروز نیز به زودی سفرهای تفریحی خود را شروع کند. شرکت رویال کارایبین اعلام نموده بود: به علت توقف سفرهای دریایی ناشی از کووید 19 از ابتدای سال 2020 حدود یک میلیارد دلار زیان خالص داشته است. مدیران این خط کشتیرانی آمریکایی گفته اند: صنعت کروز آمریکا عملاً به بن بست رسیده و بعضی از کشتی ها در ژاپن و استرالیا پهلو گرفته و عملا بدون حرکت باقی مانده اند، این در حالی است که این کشتی ها هر ماه بین 250 تا 290 میلیون دلار هزینه نگهداری دارند.

ایسنا نوشت، مقام های چینی نیز از برقراری سفر یک کشتی کروز خبر داده اند.

منبع: گردشبان

به "سازمان های جهانی گردشگری و دریانوردی خواهان آغاز سفرهای دریایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان های جهانی گردشگری و دریانوردی خواهان آغاز سفرهای دریایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید