ضرورت تعریف رشته های دانشگاهی میان رشته ای در حوزه دریا

به گزارش مجله سرگرمی، صنایع دریایی گستره عظیمی دارند که هرچقدر در آن پیش می روی با عرصه های جدید و تخصص های تازه روبه رو می شوی، ورود به حوزه این تخصص های جدید و تازه به دانش و علم احتیاج دارد که برطرف این احتیاج فقط و فقط از بستر دانشگاه و تحقیقات دانشگاهی برمی آید.

ضرورت تعریف رشته های دانشگاهی میان رشته ای در حوزه دریا

دانشگاه های دریایی ایران باوجود موقعیت مناسبی که دارند و در رشته های فعلی پیشرفت های چشمگیری نموده اند، اما هنوز در راستای ایجاد رشته های جدید، میان رشته ای و تخصصی گامی برنداشته اند.

تا جایی که یک استاد حوزه دریا با بیان اینکه در بخش صنعتی برخی از این رشته های تخصصی از نیروی دریایی استفاده می گردد هشدار داد که اگر آن ها هم بازنشسته شوند دیگر نیروی متخصص جایگزین نخواهیم داشت؛ بنابراین باید دانشگاه های دریایی به سمت تعریف و ایجاد رشته های تخصصی و میان رشته ای گام بردارند.

عباس نوبختی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه جدایی صنعت و دانشگاه مختص رشته های دانشگاهی و صنایع دریایی نیست و در سطح کشور وجود دارد مطرح کرد: بنده همواره از آن به عنوان یک مسئله آزاردهنده یاد می کنم زیرا هیچ گاه ارتباطی منطقی و ریشه دار بین این دو حوزه ایجاد نشده است البته این مسئله در حوزه دریا عمیق تر است زیرا مسائل دریایی خاص هستند.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از این جدایی ناشی از کل سیستم آموزشی و صنعتی کشور است که هرکدام راستا خود را در پیش گرفته اند و هیچ زمان صنعت به دانشگاه نیازی احساس ننموده و به صورت عمیق صندلی دانشگاه را درک ننموده است توضیح داد: صنعت ایران صنعتی مونتاژ بوده که تجار پایه گذار آن بوده اند. وقتی به سال های قبل از انقلاب می نگریم متوجه می شویم که تجار صنایع را وارد ایران نموده اند بنابراین زمانی که یک تاجر به دنبال صنعت می رود همه حلقه های آن را جمع نمی نماید بلکه فقط به دنبال حلقه هایی است که زودتر و سریع تر او را به سود بیشتری برساند، می رود.

این استاد حوزه دریا اضافه نمود: این طور است که صنعت به دانشگاه، هزینه کردن برای تحقیقات دانشگاهی و یا انتقال تکنولوژی نیازی نداشته است. درحالی که اگر به ترکیه نگاه کنیم درمی یابیم که صنعت آن ها از طریق مهندسان بنا نهاده شده است و هر شرکتی که تشکیل می شده است می بایست چند مهندس در هیئت مدیره خود می داشت و بدین طریق صنعت را با دانشگاه همراه کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی توضیح داد: همین موضوع موجب شده است که ما در برخی امور پیروز نباشیم به گونه ای که در برخی حوزه های صنعتی 17 تا 18 بار یک مجوز را خریداری نموده ایم مثلاً جرثقیل سقفی، لیفتراک، کمپرسور، ماشین آلات راه سازی سنگین و ... را خریده ایم زیرا زمانی که به ایران آمدند صنعت مونتاژ بودند بنابراین وقتی از ایران رفتند تکنولوژی ساخت آن ها به کشور منتقل نشده بود.

وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت به گونه ای نیست که بگوییم روی غلتک افتاده ایم

نوبختی اضافه نمود: در حوزه صنایع دریایی این بحث عمیق تر و سرمایه گذاری مورجهانز سنگین تر است. بایستی مسئولان و جامعه دریایی راهکاری را پیدا نمایند. البته اکنون نسبت به چند سال پیش، وضعیت بهتر شده است. سال های قبل همه هم وغم ما این بود که به مسئولان نشان دهیم دریا اهمیت دارد اما اکنون به واسطه فعالیت های انجمن مهندسی دریایی و فعالان دریایی مسئولان به این موضوع پی برده اند و این موضوع در آن ها نهادینه شده است اما هنوز هم کافی نیست. هنوز وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت به گونه ای نیست که بگوییم روی غلتک افتاده ایم، بایستی دلسوزان دانشگاه و جامعه دریایی خودشان ضعف صنعت را جبران نمایند.

این استاد حوزه دریا مطرح کرد: اگر صنعت به سراغ دانشگاه نمی آید دانشگاهیان بروند پروژه های دانشگاهی را متناسب با مسائل صنعت طرح نمایند. آرام آرام رابطه ایجاد می گردد. وقتی صنعت باور کند که دانشگاه فقط به دنبال انعقاد قرارداد برای یک پروژه نیست تا پول آن را بگیرد بلکه با این پروژه های دانشجویی به دنبال برطرف مسائل صنعت است که حتی در مواردی هم برطرف شده است، حاضر می گردد آن پول را هم بدهد.

باید رشته های میان رشته ای در دانشگاه ها تعریف کنیم

نوبختی با اشاره به اینکه در جهان رشته های دریایی گرایش های مختلف دارد توضیح داد: فرض کنید ما مهندسی برق، مکانیک، سازه های دریایی و کشتی سازی داریم اما خود سازه دریایی به عنوان یک پلتفرم و آفشور تخصص های بی نهایتی دارد.

وی در ادامه اضافه نمود: مثلاً کسانی هستند که مدیریت عرشه سکو را به عهده دارند که ما این رشته را نداریم. افرادی هم که در این حوزه و یا حوزه های تخصصی دیگر کار می نمایند یا از نیروی دریایی ارتش آمده اند یا قدیمی هایی هستند که تجربه های خاصی دارند و اگر بازنشسته شوند با مسائل جدیدی در این حوزه ها روبه رو می شویم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی ابراز کرد: علاوه بر آن دانشگاه های ما هنوز به رشته های کارهای تخصصی ورود ننموده اند. باید آرام آرام رشته های میان رشته ای در دانشگاه ها تعریف کنیم. البته دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر گام های مثبتی به سمت ایجاد رشته های جدید برداشته است.

این استاد حوزه دریا مطرح کرد: متأسفانه در حوزه کشتی سازی فقط چند رشته سازه کشتی، هیدرواستاتیک و هیدرودینامیک داریم اما رشته ای درباره سیستم موتورخانه، رانش و ... نداریم و گاهی مجبور شده ایم در دانشگاه از نیروی دریایی استفاده کنیم. این ضعف دانشگاه را می رساند که باید با ایجاد رشته های میان رشته ای زنجیره تخصص های دریایی را در دانشگاه کامل کنیم.

طرح جایگزینی شناورهای سنتی فرصتی جهت توسعه صنعت کشتی سازی است

نوبختی در مورد سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور گفت: شرکت هایی که از کشتی استفاده می نمایند تجاری هستند و باید سود نمایند و خواب سرمایه آن ها کم باشد؛ بنابراین ازنظر آن ها کاملاً منطقی است که سفارش خارجی داشته باشند.

این استاد دریایی با بیان اینکه متأسفانه صنعت کشتی سازی ما به چابکی خارجی ها نیست و نقدینگی ندارد توضیح داد: برای نقدینگی هم باید دست به دامن بانک ها گردد که برای این کار جوابگو نیستند؛ بنابراین صنعت کشتی سازی ایران عقب است و انتظار دارد که دولت یاری و حمایت ویژه از او داشته باشد. مثلاً مدتی این صحبت بود که 500 میلیارد تومان به کارخانه های خودروسازی یاری کردید همان اندازه هم به کشتی سازی تزریق کنید.

وی اضافه نمود: بنابراین صنعت دریایی ما در ساخت کشتی های بزرگ رقابتی نیست و زمانی که رقابت نباشد منطق حکم می نماید که سفارش ها به سمت خارج رود.

نوبختی با اشاره به اینکه بااین حال ما بازار بسیار بزرگ تر در داخل داریم که می توانیم روی آن کار کنیم اما غافل هستیم اعلام کرد: مثلاً سال ها است که بحث شده کشتی های سنتی را تعویض کنیم یا لنج ها را بازسازی کنیم اما هیچ اقدامی صورت نگرفته و در حد حرف باقی مانده است و برای اینکه بتوانیم از این موقعیت استفاده کنیم باید صنعت را رقابتی کنیم تا کسی که می خواهد برای راه اندازی یک حرفه سرمایه گذاری کند به سمت ساخت شناور جذب گردد و این حرفه برای او صرفه مالی داشته باشد.

وی در ادامه اضافه نمود: ما باید این صنعت را با راهکارهای ساده رقابتی و پرسود کنیم. الزاماً این نیست که دولت طرح تحول صنایع دریایی بدهد اما بانک ها یاری ننمایند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی ابراز کرد: زمانی که ما افراماکس و کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای خلیج فارس را می سازیم به این معنی است که تکنولوژی ساخت را داریم اما ازآنجایی که دیر و گران می گردد قابل رقابت نیست؛ باید عواملی همچون قوانین دست و پاگیر، گمرک، بانک و بیمه، قوانین واردات و صادرات و ... را که باعث تأخیر می گردد از بین بریم تا بتوانیم برای این صنعت رقابت ایجاد کنیم.

انجمن مهندسی دریایی باید پیشنهادهایی جهت بهره برداری از صنایع دریایی به دولت ارائه کند

این استاد حوزه دریا با بیان اینکه انجمن مهندسی دریایی ایران یک پلتفرمی است که می توانیم از طریق آن افکار و مسائل جامعه دریایی را به گوش مسئولان برسانیم اعلام کرد: بنابراین تمام کوشش ما این است که بتوانیم فضای سالمی درون انجمن داشته باشیم. نباید راه را برای طیف دیگری ببندیم بلکه باید به صورت منطقی و عقلانی راه را باز گذاریم تا افراد جدید وارد انجمن شوند و فعالیت نمایند. نباید بپنداریم که اگر عده ای هم راستا با ما نیستند نمی توانند دلسوز انجمن باشد زیرا چه بسا که آن ها در پیشبرد اهداف انجمن پیروز تر عمل نمایند.

نوبختی در خاتمه با تأکید بر اینکه اکنون باوجود تحریم که بخش دریا را با محدود کردن کشتیرانی و کشتی سازی نشانه گرفته است، ما باید در انجمن بتوانیم همگی دست به دست هم دهیم و به صورت هماهنگ در اندیشه پیشرفت باشیم، توضیح داد: زیرا مسئولان دولتی به دلیل مسائل مالی و مسائل جاری و روزمره کشور نمی توانند آن طور که بایدوشاید به دریا بپردازند بنابراین ما در قالب انجمن باید بتوانیم پیشنهادهایی را برای بهره برداری بهتر از دریا و مزیت هایی که این حوزه برای اقتصاد مهیا نموده است برنامه ریزی کنیم و به دولت ارائه دهیم.

tafreh.ir: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

manotosport.ir: ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی

spaceweb.ir: مجله فضای وب | مجله فناوری های کابردی در گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40736

به "ضرورت تعریف رشته های دانشگاهی میان رشته ای در حوزه دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تعریف رشته های دانشگاهی میان رشته ای در حوزه دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید