مدارا با آنها که ناسازگارند

به گزارش مجله سرگرمی، با افراد کم مدارا، مدارا کنید

اگر در محیط کاری و شرکتتان مورد بدرفتاری قرار گرفتید، ناامید نشوید. کافی است به خود مسلط باشید و با بروز رفتار مناسب، به الگوی همکاران خود تبدیل شوید و از این طریق به آنها یاد دهید که چگونه با شما رفتار نمایند. گام اول، ایجاد تغییر در خودتان است. اگر شما تغییر کنید، دیگران نیز تحت تاثیر شما متحول می شوند. این شمایید که انتخاب می کنید با همکاران ناسازگار خود چگونه رفتار کنید. ایجاد تغییر در رفتار فرآیندی زمان بر به شمار میرود، اما اگر به خودشکوفایی(Self Actualization) برسید، راحت تر می توانید عوامل منفی را از خود دور نموده و یک بستر کاری سازنده و آرام فراهم کنید. نکاتی که در ادامه می خوانید به شما می آموزند که چگونه الگوی همکاران خود باشید. با خبرنگاران همراه باشید:

مدارا با آنها که ناسازگارند
  • نفس عمیق بکشید. برای درست نفس کشیدن، لازم نیست حتما یوگا کار نموده باشید. تنفس درست تمرینی طبیعی است که شما را یاری نموده تا به وسیله جذب اکسیژن و دفع استرس، آرامش خود به دست آورید. زمانی که رفتار ناشایست کسی شما را آزار می دهد، به آرامی نفس عمیق بکشید. دم و بازدم باید به ترتیب به وسیله بینی و دهان صورت بگیرد. اگر عصبانی یا ناراحتید، چند دقیقه به همین شکل نفس کشیده تا دوباره به حالت عادی برگردید. تنها 30 ثانیه طول می کشد تا مغز شما آرامش را به شما برگرداند.
  • واکنش بیش از حد. اگر یکی از همکارانتان منتقد شماست و پس از گذشت چند روز، فکر شما هنوز درگیر این مساله است، این یعنی شما نسبت به این مساله بیش از حد واکنش نشان داده اید. انرژی خود را صرف فکر کردن به مسائل منفی نکنید، چرا که مهم ترین سرمایه شما انرژی شما است. اتفاقات ناخوشایند و اختلافاتی را که بین شما و همکارانتان روی می دهد مرور نکنید. گذشته را از یاد برده و خود را برای یک آغاز دوباره آماده کنید. به جای مرور خاطرات بد، زمان خود را صرف فعالیت های مثبت و سازنده کنید. به این ترتیب احساس رضایت مندی دارید. نمی توانید همه چیز را کنترل کنید پس روی مسائلی تمرکز کنید که تحت کنترل شما است، مثل آرامش فکر.
  • رها کنید. اگر انیمیشن Frozen را دیده باشید، حتما ترانه Let it Go را هم به خاطر دارید. این ترانه دائما به شما گوشزد می نماید که مسائل را رها کنید، درست مثل بچه ها. آنها بازی می نمایند، دعوا می نمایند و دقایقی بعد، دوباره آغاز می نمایند به بازی کردن. انگار هیچ دعوایی بین آنها اتفاق نیفتاده است. باید از بچه ها یاد بگیریم که به جای دامن زدن به اختلافات، به سادگی از کنار برخی مسائل رد شویم.
  • گفت وگوی صریح. هرگز و به هیچ وجه آزار و اذیت و رفتارهای زشت و زننده را تحمل نکنید. نزد مشاور بخش منابع انسانی بروید و از او بخواهید تا گزارشی از رفتارهای فرد خاطی تهیه و به سرعت اقدام بعمل آورد. درباره رفتارهای آزاردهنده صراحتا صحبت نموده تا همکاران شما بدانند که شما خواستار روابطی هستید که اساس آن، حفظ حرمت و احترام است. اگر از این گفت وگوها نتیجه ای نگرفتید و همچنان شاهد بدرفتاری همکاران یا مدیر خود بودید، بهتر است استعفا دهید.
  • معذرت خواهی جادو خواهد نمود. خاطرم هست که با یکی از همکارانم رابطه خوبی نداشتم. هر دوی ما وانمود نموده که همدیگر را دوست داریم. یک روز پروژه مهمی به ما محول شد که نیازمند تماس، همکاری و ارتباط مستقیم بود. می دانستم که باید هر چه سریع تر این تنش ها را تمام کنم، بنابراین با یاری مشاور شغلی ام، با او قرار ملاقاتی ترتیب دادم و به خاطر تمام رفتارهای ناپسندم از او عذرخواهی کردم. به او گفتم که کوشش می کنم تا سهم خودم را برای بهبود این رابطه ایفا کنم، خواسته های او را قبول نموده و در عوض از او خواسته هایی دارم. معذرت خواهی من معجزه کرد و به همکارم نشان داد که من مشتاق ایجاد تغییر در خودم هستم.
  • شفاف سازی درباره انتظارات. قوانین خود را تعیین نموده، از همکاران خود خواسته که احترام متقابل را از یاد نبرده و در عوض از آنها بپرسید که مایلند چگونه با آنها رفتار گردد. از دیگران انتظار نداشته باشید که فکر خوانی نمایند. اگر رفتاری شما را آزار می دهد، باید درباره آن با همکار خود صحبت کنید، در غیر این صورت او به رفتار خود ادامه می دهد چرا که نمی داند رفتارش آزاردهنده است.
  • دایره اعتماد. هنگامی که در شرایط تنش زا قرار می گیرید، مشورت با افراد قابل اعتماد را از یاد نبرید. می توانید از مربیان یا منتورها درخواست یاری کنید.
  • محرک ها. ببینید کدام محرک ها سبب شده از کوره در بروید. از آنها فهرست تهیه نموده و بنویسید چرا باعث عصبانیت شما می شوند. وقتی شما این محرک ها و واکنش های خود را بشناسید، می توانید برای غلبه بر آنها چاره ای بیندیشید.

به باور مارشال گلداسمیت نویسنده کتاب محرک ها: ایجاد تغییرات رفتاری دائمی، واکنش ها خود به خود روی نمی دهند. آنها نتیجه محرک هایی هستند که در پیرامون ما رخ می دهند و گاهی ما را وادار ساخته تا با همکاران، والدین یا دوستان خود بدرفتاری کنیم. این محرک ها همواره و در همه جا حضور دارند. شاید شما همواره نتوانید وقایع پیرامون خود را کنترل کنید، اما همواره می توانید واکنش خود نسبت به این محرک ها را تحت کنترل خود درآورید.گلداسمیت به شما پیشنهاد می نماید که هر روز رفتارهای خود را با پرسیدن سوالاتی از این دست ارزیابی کنید: آیا امروز تمام کوشش خود را انجام دادم؟. این سوالات مقدار کوشش شما را می سنجد. در اینجا رسیدن به هدف اهمیت ندارد، بلکه مقدار کوشش شما برای رسیدن به هدف مهم است.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164305

به "مدارا با آنها که ناسازگارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدارا با آنها که ناسازگارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید