چرا کمپانی برادران وارنر دست از تقلید فیلم های دیزنی برنمی دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، فلش (The Flash) ناپیروز بود. آدم سیاه (Black Adam) هم چندان پیروز نبود. و آیا اصلاً کسی شزم: خشم خدایان (Shazam: Fury of the Gods) را به یاد دارد؟ استودیو دی سی به چیزی بیش از یک قهرمان احتیاج دارد، به یک استراتژی تازه احتیاج دارد؛ چیزی متفاوت از حتی طرح فراوری بازراه اندازی هایی که اخیراً آن را آغاز نموده است. دی سی و شرکت مادرش، برادران وارنر دیسکاوری، با MCU یا دنیای سینمایی مارول رقابت می نمایند. فهمیدن علت این رقابت آسان است.

چرا کمپانی برادران وارنر دست از تقلید فیلم های دیزنی برنمی دارد؟

فیلم های MCU، از جمله آن ها که دیزنی هنوز اکران ننموده است، از سال 2008 تا به حال بیش از سی میلیارد دلار در سرتاسر دنیا عایدی داشته اند. دیوید زاسلاو، مدیرعامل برادران وارنر دیسکاوری، جیمز گان و پیتر سافران، مدیرعاملان استودیو دی سی را جذب نموده است تا دنیا مشترک خود را با حضور شخصیت های نمادینی مانند بتمن و سوپرمن بسازند. مشکل این است که برادران وارنر و دی سی در حال حاضر در ادامه آخرین برنامه از پیش و البته باخته خود در تلاشند کاراکترهای خود را به وسیله چندین فیلم و نمایش به هم پیوند دهند. در سینما، لیگ عدالت دی سی نمی تواند با انتقام جویان مارول مقابله کند.

با این حال، پاسخ محتمل به مسائل برادران وارنر و دی سی درست در مقابل آن هاست: فرنچایزهای مبتنی بر شخصیتی که به دیدگاه یک فیلمساز پایبند هستند، نه اتاق نویسندگان سبک تلویزیونی. برادران وارنر باید اجازه دهد قهرمانان خود به تنهایی پرواز نمایند. این برای محصولات دی سی پیش از این و حتی همین اواخر جواب داده است. سه گانه بتمن کریستوفر نولان، که در سال 2012 به خاتمه رسید، در باکس آفیس عملکرد خوبی داشت. و با وجود اینکه هر دو به تلاشی در گذشته برای ساختن دنیای سینمایی دی سی ارتباط داشتند، واندر وومن (Wonder Woman) محصول 2017 و آکوامن (Aquaman) محصول 2018 عمدتاً بر شخصیت های اصلی خود تمرکز کردند و در این فرآیند پول فراوان و تمجیدهای زیادی به دست آوردند.

اگر بخواهیم دقیق تر این مسئله را باز کنیم، پیروزیت مالی و جنجالی جوکر (Joker) تاد فیلیپس و بتمن (The Batman) مت ریوز را در نظر بگیرید. هیچ یک از این فیلم ها به دنیا گسترده ای متصل نیستند. جوکر که در سال 2019 اکران شد، علی رغم اینکه درجه R را به خود اختصاص داده بود، بیش از یک میلیارد دلار در سرتاسر دنیا فروخت، در عین حال، برای ستاره فیلم خواکین فینیکس هم اسکار برترین بازیگر نقش اول مرد را به ارمغان آورد. فیلم بتمن سال گذشته با بازی رابرت پتینسون در نقش بتمنی که اوایل دوران حرفه ای خود را پشت سر می گذارد، حدود 750 میلیون دلار در سطح دنیای فروش داشت. دنباله های هر دو فیلم در حال حاضر در دست ساخت هستند.

همین طور بتمن: شجاع و جسور (Batman: The Brave and the Bold) ساخته اندی موشیتی کارگردان فلش که به گفته گان، این بار پتینسون در فیلم بازی نخواهد کرد و فیلم در واقع معرفی بتمن دی سی یو خواهد بود. اما مگر یک مخاطب سینما که همین حالا هم از ابرقهرمانان اشباع شده است، به چند بتمن مختلف احتیاج دارد؟ به خصوص پس از فلش که چهار شوالیه تاریکی متفاوت از فیلم ها و سریال های قبلی را به نمایش گذاشت.

تفریح در مقابل تکالیف

کتاب های مصور زمانی (برای بچه ها) راه فراری از تکالیف مدرسه بودند. حالا برای اینکه از هر آنچه در MCU دیزنی و دنیای عنکبوتی سونی، که با MCU نیز مرتبط است، باخبر شوید، باید تقریباً همه چیزهایی را که پیش از این ها فراوری شده و بیرون آمده بود دیدن کنید تا بتوانید از فیلم ها سر دربیاورید. این یعنی ده ها فیلم و سریال که ریشه همه شان به مرد آهنین (Iron Man) رابرت داونی جونیور بازمی گردد.

این میان، فلش احتمالاٌ پیچیده ترین آزمون فیلم های مبتنی بر کمیک بوک ها را به خود اختصاص دهد، حتی با اینکه ردپای دنیای سینمایی دی سی را در همه جای آن بتوان پیدا کرد. این فیلم پر از است حضورهای افتخاری (که برخی ها واقعی و برخی با از جلوه های ویژه کامپیوتری فراوری شده اند) از فیلم ها و سریال های قدیمی دی سی که همگی به سوپرمن سیاه و سفید جورج ریوز برمی گردد. (منظور از حضور افتخاری، حضور بازیگران معمولاً معروفی است که نقش شخصیت های خاصی را در فیلم های قدیمی تر این فرنچایزها بازی نموده اند.)

اما برای اینکه همه این ریزه کاری ها را متوجه بشوید، باید واقعاً کل فرنچایز را به طور جدی پیگیری نموده باشید. مثلاً تنها در صورتی که از هواداران پر و پا قرص کوین اسمیت، کارگردان فیلم کارمندان (Clerks) باشید -آن قدر که برنامه های استندآپ های او را هم دیدن نموده باشید- یک سکانس فلش با نسخه سوپرمنی که نیکلاس کیج نقش اش را بازی می نماید و در آن با یک عنکبوت غول پیکر می جنگد، متوجه می شوید، در غیر این صورت، سر از آن درنخواهید آورد. یا مثلاً آن بخش بامزه فیلم که در آن جورج کلونی، بیست و شش سال پس از استقبال بد مخاطبان از فیلم بتمن و رابین (Batman and Robin)، دوباره در نقش بروس وین ظاهر می گردد، به وضوح تنها برای سن بالاهای نسل هزاره (متولدین بین دهه هشتاد و دهه نود میلادی) و نسل ایکس (متولدین بین سال های 1965 و 1981) قابل فهم است، نه مخاطبان جوان امروزی.

حتی روش کاری MCU هم گاهی جواب نمی دهد. خود باب ایگر، مدیر عامل دیزنی، پس از اینکه چهارمین فیلم ثور (Thor) و سومین قسمت مرد مورچه ای (Ant-Man) در گیشه باخت، اعتراف کرد که این استودیو دیگر زیادی داشت روی برخی شخصیت ها تمرکز می کرد. این باید علامت هشدار دیگری برای استودیو دی سی باشد. گان هم که با دی سی کار می نماید، اخیراً اذعان کرد که تعداد فیلم ها و سریال های ابرقهرمانی دیگر زیاده از حد است. اگر کسی بتواند راه خلاقانه ای برای تغییر این روند مسیر پیدا کند، خود اوست.

گان بعد از همکاری با تروما فیلمز (Troma Films) در اوایل کارش، مسیر حرفه ای قدرتمندی را در هالیوود به عنوان نویسنده و کارگردان شروع کرد، یا در حال فراوری فیلم هایی با درجه R مثل کمدی ترسناک علمی تخیلی محصول 2006 خزیدن (Slither) بود یا فیلم هایی برای مخاطب عوام مثل فیلم های نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy) برای مارول و دیزنی. سومین فیلم این مجموعه دیگر توانست مثل محصولات MCU پیروز گردد. این فیلم تا کنون دومین فیلم پرفروش سال 2023، پس از فیلم برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie) محصول یونیورسال است.

و او در حال حاضر دو کار محصول دی سی را در رزومه خود دارد؛ فیلم محصول 2020 جوخه انتحار (The Suicide Squad) و سریالی مرتبط که بعد از آن ساخته شده، صلح طلب (Peacemaker) که هر با استقبال گسترده روبرو شدند. گان در حال حاضر در حال نویسندگی و کارگردانی سوپرمن: میراث (Superman: Legacy) است که قرار است سال 2025 به خاتمه برسد. این فیلم قرار است سرشروع دنیای مشترک نو دی سی باشد. اما هنوز فرصت دارد تا در رویکرد خود تنو نظر کند و اجازه دهد مرد پولادین (Man of Steel) - و سایر قهرمانان دی سی - به تنهایی فوق العاده باشند.

منبع: cnbc

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 تیر 1402 بروزرسانی: 12 تیر 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164535

به "چرا کمپانی برادران وارنر دست از تقلید فیلم های دیزنی برنمی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کمپانی برادران وارنر دست از تقلید فیلم های دیزنی برنمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید