کشف دنیای پر رمز و راز کرمچاله ها ، وقتی سیاه چاله ها دو دنیا متفاوت را تجربه می نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، آشکارساز های موج گرانشی سیاه چاله های مرموزی را کشف کردند که می توانند دلیلی بر وجود موارد عجیب تری به نام کرمچاله باشند.

کشف دنیای پر رمز و راز کرمچاله ها ، وقتی سیاه چاله ها دو دنیا متفاوت را تجربه می نمایند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، فیزیکدانان رصدخانه موج گرانشی تداخل سنج لیزی (LIGO) و تداخل سنج ویرگو (Virgo) در آمریکا گزارش دادند که وجود یک سیاه چاله در یک کرمچاله باعث ایجاد الگویی عجیب و غریب در فضا می شود. آن ها معتقدند با عبور سیاه چاله از کرمچاله، امواج گرانشی خاموش و روشن می شوند.

کرمچاله ها اجرام فرضی هستند که در آن ها فضازمان به یک تونل که نقاط کیهانی دوردست یا دنیا های متفاوتی را بهم متصل می نماید، خمیده شده است. هنوز هیچ مدرکی برای اثبات وجود کرمچاله ها وجود ندارد اما در صورت وجود، محققان این شانس را دارند که به وسیله امواج گرانشی آن ها را شناسایی نمایند. از بیرون، کرمچاله ها می توانند شبیه به سیاه چاله ها باشند اما اگر یک شیء در سیاه چاله بیفتد امکان بازگشت نداشته و به دام می افتد؛ درصورتی که اگر شیء در یک کرمچاله فرو برود می تواند از آن عبور نموده و به طرف دیگر منتقل شود.

ویلیام گابلا فیزیکدان دانشگاه وندربیلت در آمریکا و همکارانش یک سیاه چاله با جرمی 5 برابر خورشید در فاصله 1.6 میلیارد سال نوری دورتر از زمین که به دور یک کرمچاله می چرخد، در نظر گرفتند. محققان محاسبه کردند که حرکت سیاه چاله مارپیچی بوده و انگار به دور یک سیاه چاله دیگر می چرخد. ابتدا امواج گرانشی حاصل شبیه به امواج استاندارد برای چرخش دو سیاه چاله به نظر می رسند، اما با گذشت زمان فرکانس الگوی امواج زیاد شده و صدایی مانند جیرجیرک ایجاد می شود.

وقتی سیاه چاله به مرکز کرمچاله یا به اصطلاح گلو کرمچاله می رسد از آن عبور می نماید. محققان تصور کردند که اگر سیاه چاله در سمت دیگر کرمچاله قرار بگیرد چه خواهد شد. در این حالت امواج گرانشی اول، ناگهان از بین می فرایند. در دنیا دوم (سمت دیگر کرمچاله) پیش از آنکه سیاه چاله حرکت مارپیچ خود را شروع کند به بیرون پرتاب شده و به وسیله کرمچاله به دنیا اول بازمی شود.

وقتی سیاه چاله بازمی شود، حرکت مارپیچ خود به سمت بیرون کرمچاله را شروع می نماید و دیگر الگوی امواج گرانشی حاصل صدایی شبیه به جیرجیرک نخواهد داشت. سیاه چاله دائما بین دو دنیا کرمچاله جابجا شده و هنگامیکه انرژی خود را در برابر امواج گرانشی از دست داد، سفر خود را به خاتمه می رساند و در گلوی کرمچاله مستقر می شود.

طبق تئوری نسبیت عام که گرانش را نتیجه انحنای فضازمان می داند، وجود کرمچاله ها امکانپذیر است. اما حقیقت این است که این جرم کیهانی هنوز برای فیزیکدانان ناشناخته است. علت ناشناخته بودن کرمچاله ها این است که برای باز نگه داشتن گلوگاه کرمچاله به یک ماده با جرم منفی احتیاج است و تا به امروز هیچ ماده ای با این ویژگی شناخته نشده است.

tafreh.ir: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

manotosport.ir: ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی

spaceweb.ir: مجله فضای وب | مجله فناوری های کابردی در گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102899

به "کشف دنیای پر رمز و راز کرمچاله ها ، وقتی سیاه چاله ها دو دنیا متفاوت را تجربه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دنیای پر رمز و راز کرمچاله ها ، وقتی سیاه چاله ها دو دنیا متفاوت را تجربه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید