تاریخچه و شکل گیری گورستان های عمودی!

به گزارش مجله سرگرمی، شهرهایی که از آدم ها و ماشین هایشان اشباع شده اند، طبیعتی که نای نفس کشیدن ندارد، زمینی که از دود و آلودگی خستگی شده است، مناطقی که از انبوه جمعیت دیگر حتی جای انسان ها را هم ندارد چه برسد به مرده ها! با این وضع و اوصاف کاملا طبیعی است که حتی دیگر مرده ها هم جایی برای دفن شدن نداشته باشند، آنقدر که حتی گورستان و قبرستان ها هم پاسخگو نیستند و حالا شاهد نسل جدیدی از گورستان ها به نام گورستان های عمودی هستیم! با این پدیده عجیب همراه خبرنگاران باشید، پدیده ای که با دیدن آن انسان نمی داند دقیقا چه حسی داشته باشد، بخندد، متعجب گردد یا گریه کند! بدتر این که همین گورستان ها حالا به جاذبه های گردشگری هم تبدیل شده اند! با ما همراه شوید:

تاریخچه و شکل گیری گورستان های عمودی!

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

طبق موسسه اعلام جمعیت، در حال حاضر 101 بیلیون مرده روی زمین وجود دارد که در قرن آینده 7 بیلیون نفر به این جمعیت اضافه می شود! پس وقتی که تعداد مرده ها از زنده ها بیشتر می شود خیلی هم جای تعجب نیست فضای این قبرستان ها کم بیاید و دیگر جایی برای دفن مرده ها نباشد… چاره چیست؟ کمی خلاقیت!

بسیاری از کشورهای اروپایی سال هاست که از یک تکنیک استفاده می نمایند، از قبرها دوباره استفاده می نمایند. برای مثال در قبرستانی در پراگ، وقتی که فضا کم می آید، لایه تازه ای از خاک روی قبرهای قدیمی که وجود دارند، ریخته می شود تا بتوانند از این طریق فضای کافی را برای دفن مرده های جدید فراهم کند. البته این قبرستان بسیار قدیمی است و ظاهرا سال های سال است که دیگر در آن مرده ای دفن نشده است با این حال طبق گزارش هایی که وجود دارد آخرین باری که مرده ای در این قبرستان ها دفن شد به سال 1787 بر می شود که در آن موقع 12 لایه قبر روی هم قرار گرفته بودند!

تصویری که در بالا می بینید در واقع نمایی از قبرستانی در شهر هنگ کنگ است که بصورت تراس مانند روی تپه ای قرار گرفته است.

همان طور که می توانید ببینید در هر کشوری شیوه ای برای دفن و کفن مرده ها وجود دارد مثلا در پراگ آن طور و یا در کشور نروژ به جای این که بدن مره ها را بصورت طبقه ای روی هم انباشته نمایند، قبرهای قدیمی را هر دو دهه یکبار کاملا حفاری می نمایند تا در آن ها اجساد جدید کار گذاشته شود! در برخی از گورستان ها حتی به تابوت ها سنگ آهک تزریق می نمایند تا جسدهایی که در داخل آن ها هستند زودتر تجزیه شوند و در این زمینه نروژ تنها نیست.

انگلستان هم یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که به سرعت در حال کم آوردن است، البته از نظر گورستان! و همان طور که ممکن است بدانید انگلستان علیرغم پیشرفته بودن و مدرن بودنش یکی از کشورهای اروپایی است که به شدت سعی می نماید تا سنت هایش را زنده نگه دارد و به همین خاطر هم هست که بسیاری از سنت های عجیب و غریب را هنوز هم در این کشور می توانیم ببینیم. طبق اطلاعاتی که در این کشور در این باره پیدا شده معین شده است که اگر همین روند تا خاک سپاری تا سال 2050ادامه پیدا کند، با مساحتی بیشتر از 6500 کیلومتر مربع احتیاج خواهد داشت! و به همین دلیل هم هست که بسیاری از کشور ها راه چاره این مسئله و مشکل را به جای زمین در آسمان های پیدا نموده اند! و آن هم چیزی نیست جز قبرستان های عمودی !

البته در خصوص گورستان های عمودی در حال حاضر آسیا گوی سبقت را از اروپا ربوده است و در حال حاضر در برخی از کشورها مرده ها را به صورت چندین طبقه دفن می نمایند! و همین موضوع باعث شده تا شکل قبرستان ها به جای افقی به عمودی تغییر پیدا کند و حالا دیگر مردمی که روی زمین سراغ مرده ها را می گرفتند مجبور باشند تا سراغ آنها را در آسمان ها بگیرند! (ضرب المثل معروف!)

نمونه این قبرستان ها در جاهایی مثل تایوان می توان دید. در هنگ کنگ هم جدیدا قبرستان ها را روی تپه های شیبدار می سازند تا از این طریق بتواند فضای بیشتری برای دفن مرده به دست بیاورند و شاید باورتان نشود اما این قبرستان ها حالا جاذبه شده اند به این معنا که مردم زیادی سفر می نمایند تا بتوانند این قبرها را از نزدیک ببینند! و حالا این روند انگار مد شده و به یک صنعت تبدیل شده است تا جایی که در کشور ژاپن یک تاجر هتلی برای مرده ها درست نموده است! یعنی خانواده ای داغدار مرده های خود را به این هتل ها می برند و تا زمانی که یک جای خالی در قبرستان برای آن ها آماده و پیدا شود می توانند جسد را در هتل نگه دارند!

اما اگر بخواهیم یک نمونه واقعی و به تمام عیار از این قبرستان های عمودی را به شما نشان دهیم باید به قبرستان Necrópole Ecumênica سانتوس برزیل اشاره کنیم چر که در حال حاضر این قبرستان 32 طبقه دارد و 25000 مرده می توانند در آن اقامت نمایند! این قبرستان در سال 1983 ساخته شد و در آن موقع ساختمانی کوچک بیش نبود! تا اینکه آن قدر تقاضای قبرستان با چشم انداز زیبا بالا رفت که تصمیم گرفته شد تا این ساختمان وسیع شود و این گونه شد که طبقات جدیدتری به این ساختمان اضافه شد و باعث شد تا به بلندترین قبرستان جهان تبدیل شود! ظاهرا خانواده های داغدار بیشتر به جای این که به فکر مرده خود باشند به فکر جایی باشند که بتوانند خودشان هم از ان لذت ببرند! هر طبقه از این گورستان 150 جسد را در خود جای می دهد و مجهز به سیستم تهویه است. همین که بدن تجزیه شد که تقریبا 3 سال زمان می برد، خانواده آن مرحوم! می توانند جسد را از آن جا خارج نمایند و به بخش تحویلداری استخوان ها تحویل بدهند.

این قبرستان 32 طبقه علاوه بر مکان دفن مرده ها، یک کلیسا و یک کافی شاپ هم در روی سقف دارد! و علاوه بر این در دور اطراف آن باغ ها، مردابی زیبا و آبشاری خیره نماینده هم وجود دارد… این بود داستان گورستان های عمودی …

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1402 بروزرسانی: 12 اسفند 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50356

به "تاریخچه و شکل گیری گورستان های عمودی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و شکل گیری گورستان های عمودی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید