16 نکته ساده و کلیدی برای خوش اخلاقی با دیگران

به گزارش مجله سرگرمی، آیا تا به امروز در خانواده یا محل کار خود چالش ها یا بحث هایی با اطرافیان خود داشته اید؟ در چنین موقعیت هایی چه واکنشی از خود نشان می دهید؟ آیا صبوری کرده و اخلاقی نیکو دارید یا سریعا از کوره در می روید؟ خوش اخلاقی یکی از مهارت های مهم زندگیست که باید آن را به خوبی فرا بگیرید. به همین دلیل، در این مقاله، نکاتی کلیدی به منظور آموزش خوش اخلاقی با دیگران را مورد بررسی قرار می دهیم.

16 نکته ساده و کلیدی برای خوش اخلاقی با دیگران

راه کارهای کلیدی به منظور خوش اخلاقی با دیگران

1. وقت شناس باشید

اهمیت دادن به زمان و اصطلاحاً آن تایم بودن در قرارهای ملاقات مختلف به منزله احترام گذاشتن به طرف مقابلتان است. به عبارت دیگر، دیر حاضر شدن در قرارهای روزانه نشان دهنده بی نظمی شما بوده و موجب هدر دادن وقت سایرین خواهد شد. به علاوه، این موضوع به عنوان سیگنالی منفی عمل کرده و تأثیری منفی بر قضاوت های دیگران در رابطه با سایر ویژگی های شخصیتی شما همچون قابل اعتماد بودن، نظم داشتن و مسئولیت پذیری می گذارد، چرا که افراد خوش اخلاق معمولاً منافع دیگران را جزو اولویت های خود قرار می دهند.

2. سریع انتقاد یا شکایت نکنید

به طور معمول، افراد تمایلی به دوستی با کسانی ندارند که دائماً از آن ها انتقاد می کنند یا همواره شاکی هستند. البته این موضوع بدین معنی نیست که نمی توانید از دوستان یا اطرافیان خود انتقاد کنید؛ بلکه گاهی اوقات باید نقدها خود را با جملات مثبت، دلگرم کننده و دلسوزانه به زبان بیاورید.

به بیان دیگر، هنگام انتقاد از دوستان یا اطرافیان خود به جملاتتان دقت کرده، در مورد آن ها فکر کنید و برخی مواقع خود را جای طرف مقابل قرار دهید؛ بنابراین برای ارائه نقدهای سازنده و مثبت نیاز است تا بدون قضاوت افراد سخن گفته و تنها بر اساس فرضیات و مشاهدات خود عمل نکنید. به همین دلیل، می توانید به خوبی به صحبت های طرف مقابل گوش کرده و در نهایت انتقادی متناسب با شرایط و از سر دلسوزی ارائه دهید.

3. در کمک کردن پیش قدم باشید

یکی دیگر از نکات کلیدی برای خوش اخلاقی با دیگران این است که در مواجهه با نیازهایشان برای کمک رسانی پیش قدم باشید؛ به عبارت دیگر، در شرایطی که اطرافیان شما مسئله ای داشته و یا نیاز به کمکتان دارند، در حد توان نسبت به رفع مسائل آن ها اقدام کنید. با این حال ممکن است پاسخی از دوستان خود مبنی بر قدردانی در مقابل کمکتان دریافت نکنید؛ اما به خاطر داشته باشید که مهربانی، کمک و خوش اخلاقی با دیگران موجب می شود تا در نهایت به انسانی خوب تبدیل شوید.

به علاوه، توجه داشته باشید که کمک و مهربانی به معنای انجام کارهای خارق العاده و بزرگ نیست بلکه کارهای ساده ای همچون باز کردن درب، نگه داشتن آسانسور یا کمک به همکاران در تایم های خالی نیز به نوعی مهربانی و خوش اخلاقی محسوب شده و دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل می کنند.

4. به عقاید دیگران احترام بگذارید

یکی دیگر از مصادیق خوش اخلاقی با دیگران این است که به افکار، عقاید، آداب ورسوم آن ها احترام بگذاریم. برای مثال، می توانیم در مورد اعتقادات یا آداب ورسومشان سؤال کرده و به سخنانشان گوش دهیم. به علاوه، حتماً توجه داشته باشیم که در مواجهه با آداب ورسومی متفاوت با عقاید رسمی خود انتقاد نکرده و هرگز آن ها را به سخره نگیریم.

به بیان دیگر، احترام به عقاید، فرهنگ و سنت اطرافیان یکی از نکات خوش اخلاقی با دیگران محسوب شده و برای این منظور باید از هرگونه تمسخر و قضاوت در مورد عقاید مختلف دیگران بپرهیزیم. برای مثال، می توانیم از لهجه شیرین دوست یا همکارمان تعریف کرده و علاقه خود را نسبت به لهجه وی بیان کنیم. به علاوه تا حد ممکن سعی کنیم تا شوخی های نامتعارف، بیجا و ناراحت کننده با دیگران نداشته باشیم.

5. خیلی از خود تعریف نکنید

به طور کلی، افراد تمایلی به هم صحبتی با کسانی ندارند که زیاد از خود تعریف می کنند؛ بنابراین برای برقراری ارتباطی مناسب و خوش اخلاقی با دیگران نیاز است تا در مکالمات خود دقت کرده و سعی نکنید تا بحث را به تعریف از خود هدایت کنید. به عبارت بهتر، چنانچه در ارتباطات خود با دوستان و اطرافیان به طور مداوم از ویژگی های شخصیتی، موفقیت ها و رفتارهای خود تعریف کنید، شخصی خودخواه و غیرحرفه ای به نظر می رسید.

به همین دلیل، به منظور اتخاذ رفتاری مناسب، پرهیز از افراط در تمجید خود یا به عبارتی خوش اخلاقی با دیگران می توانید ارتباطات خود را به سمتی هدایت کنید که بیشتر فردی مخاطب باشید. در واقع، با به کارگیری این روش می توانید بخش زیادی از وقت خود را صرف شنیدن سخنان دوستان خود کرده و از آنها سؤال کنید. بنابراین به خاطر داشته باشید که افراد خوب هر گونه مکالمه ای را دستاویزی برای صحبت درباره خودشان نمی کنند؛ بلکه ارتباطات خود را فرصتی برای یادگیری، آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و مسائل مرتبط با اطرافیانشان می دانند.

6. در مواقع نیاز صادقانه عذرخواهی کنید

هنگامی که خواسته یا ناخواسته توهینی به دوست، همکار یا اطرافیان خود کردید، می توانید صادقانه عذرخواهی کنید. در واقع، از نکات کلیدی خوش اخلاقی با دیگران این است که چنانچه در شرایطی سخت یا در حالت عصبانیت توهینی به کسی کردید، صادقانه و به طور مستقیم از او عذرخواهی کنید.

به علاوه، توجه داشته باشید که در عذرخواهی های خود به دنبال بهانه جویی نباشید. برای مثال، جملاتی مانند متأسفم، اما … یا ببخشید ولی تقصیر خودت بود هرگز به منزله عذرخواهی صادقانه نیستند؛ بنابراین به منظور عذرخواهی تأثیرگذار و در نهایت بخشش از جانب دوست یا همکارتان می توانید ضمن پذیرفتن اشتباهتان به او بگویید که از کار یا حرفتان متأسف هستید و امیدوارید که شما را ببخشد. به عبارت دیگر، هیچ بهانه ای را در عذرخواهی خود نیاورید و کارهای لازم را به منظور بخشش از جانب دوستتان انجام دهید. همچنین در صورت نیاز به صحبت های او نیز گوش دهید.

7. پشت سر دیگران صحبت نکنید

یکی از راه های تبدیل شدن به انسانی خوب این است که تحت هیچ عنوان پشت سر سایرین صحبت نکنیم. به طور کلی، افراد خوب تمایلی به شایعه پراکنی و صحبت در مورد حرف های بی پایه و اساس در رابطه با دوستان و اطرافیان خود ندارند.

همچنین این گروه از افراد به دیگران نیز اجازه صحبت در مورد دوستان و آشنایان خود و قضاوت در مورد آنها را نمی دهند؛ به عبارت دیگر، چنین افرادی معمولاً در پاسخ به قضاوت دیگران جملاتی مشابه اگر نمی توانی حرف خوبی بزنی، حرف نزن! را به کار می گیرند؛ بنابراین نکته کلیدی این است که به گونه ای با دیگران رفتار کنیم که دوست داریم چنین رفتاری با خودمان داشته باشند.

8. سپاسگزاری کنید

یکی دیگر از نشانه های خوش اخلاقی با دیگران سپاسگزاری است؛ به عبارت دیگر، به منظور داشتن رفتاری مناسب با سایرین سعی کنیم تا در حد ممکن از کارهایی که برایمان انجام می دهند، قدردانی کنیم. برای مثال، می توانیم از عملکرد خوب همکار خود در پروژه شرکت سپاسگزاری کنیم. به عنوان مثال دیگر، می توانیم از دوست خود بابت زمان، توجه یا هدیه ای که برایمان تهیه کرده تشکر کنیم؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که یکی از مصادیق خوش اخلاقی با دیگران قدردانی است که به روش های مختلف می توانید سپاسگزاری خود را ابراز کنید.

9. توجه و محبتتان را ابراز کنید

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که در مکالمات خود با دوستان و اطرافیان نام طرف مقابلتان را فراموش کنید. به طور معمول، فراموش کردن نام فردی موجب رنجش و ناراحتی او شده و بدین معنی است که فرد مورد نظر اهمیت کمی برایتان دارد. به طور کلی، فراموش کردن نام دوستان یا نزدیکان به منزله بی اهمیت شمردن آن ها نیست؛ اما برخی مواقع ذهن افراد درگیر مسئله ای بوده و نام فرد مقابل را فراموش می کنند. با این حال، روش هایی برای به خاطر سپردن نام دوستان و اطرافیان وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانیم در ارتباطات خود به خوبی نام فرد مقابل را به خاطر آوریم. همچنین استفاده از نام افراد در مکالمات، نکته ای مثبت تلقی شده و یکی از جنبه های خوش اخلاقی با دیگران است.

همچنین در ارتباطات خود با دوستان نزدیک می توانید به روش صمیمانه تری عمل کرده و در صورت لزوم به آنها محبت کرده، بغلشان کنید و بدین روش علاقه خود را به آن ها ابراز کنید. به علاوه، توجه داشته باشید که متناسب با جایگاه و شخصیت هر یک از افراد به آن ها محبت کنید و کاری نکنید که منجر به معذب شدن طرف مقابل شود!

10. خودتان باشید

از جمله نکات دیگر به منظور خوش اخلاقی با دیگران این است که از تظاهر، دورویی و ریا دوری کنید. در واقع، به منظور داشتن رفتاری مناسب با اطرافیان کافی است تا بهترین نسخه از خودتان باشید. به طور کلی، هیچ کسی با دی ان ای انسانی خوب یا بد به دنیا نمی آید و هر فردی می تواند با رعایت نکاتی به انسانی خوب تبدیل شود.

بنابراین به منظور خوش اخلاقی با دیگران و داشتن رفتاری مناسب سعی کنید تا در حد توان از رفتارهای فِیک دوری کنید و با اغراق کردن در مورد هر چیزی دیگران را تحت تأثیر قرار ندهید. چرا که اعمال و رفتارهای ناشی از دورویی به راحتی قابل تشخیص هستند. به علاوه، برای این منظور نیاز نیست تا همواره شاد باشید یا وانمود کنید که همه چیز عالی است؛ بلکه رفتاری واقعی با اطرافیان داشته باشید و با آن ها به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید تا با خودتان چنین رفتاری داشته باشند.

11. لبخند بزنید

همان طور که می دانید، لبخند زدن موجب می شود تا فردی خوش اخلاق و پرانرژی به نظر بیایید. با این حال، توجه داشته باشید که لبخند شما از روی تظاهر نباشد چرا که رفتاری مصنوعی بوده و از نظر دیگران کاملاً قابل تشخیص است؛ بنابراین سعی کنید تا لبخندی واقعی داشته و بدین روش احساس خوشبختی، خوش بینی و رضایت را به اطرافیان خود نیز منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: راه های خشنود بودن چیست؟ (12 راه برای داشتن زندگی شادتر)

12. از دیگران تعریف کنید

یکی دیگر از راه چارههای خوش اخلاقی با دیگران تعریف کردن از خصوصیات اخلاقی مثبتشان است. در واقع، تمام اطرافیانمان یکسری خصوصیت اخلاقی مثبت دارند که می توانیم از آن ها تعریف کنیم. البته این موضوع با چاپلوسی یا خودشیرینی کردن متفاوت است؛ اما می توانید به روشی مناسب عمل کرده و متناسب با شخصیت طرف مقابل از خصوصیات اخلاقی مثبت او تعریف و تمجید کنید.

13. از کلماتی مانند ممنون و لطفاً استفاده کنید

به طور معمول، برخی از افراد نسبت به قدرت رفتار مناسب با سایرین در برخورداری از روابط بهتر با دیگران بی توجه هستند. برای مثال، کلماتی مانند ممنون و لطفاً، یکی از نشانه های شاخص خوش اخلاقی به شمار می آید. به عبارتی، استفاده از جنین کلماتی در ارتباطات روزانه موجب می شود تا فردی مؤدب و خوش اخلاق به نظر برسید.

در واقع، آگاهی از نحوه رفتار مناسب با اطرافیان به منزله قدردانی از کارهای آن ها است؛ بنابراین سعی کنید تا با تمامی اطرافیان و دوستان خود اعم از مدیر، کارکنان رستوران و … رفتاری مؤدبانه و همراه با سپاسگزاری داشته باشید. به علاوه، داشتن رفتاری از روی ادب با دیگران به منزله احترام گذاشتن و اهمیت دادن به طرف مقابل بوده و موجب می شود تا خوش اخلاقی با دیگران جزو خصوصیات شخصیتی شما به شمار آید.

14. رفتاری سخاوتمندانه داشته باشید

به طور معمول، افراد خوش اخلاق و خوش برخورد نسبت به اطرافیان و دوستانشان رفتاری سخاوتمندانه داشته و در صورت نیاز زمان و دارایی های خود را در اختیارشان قرار می دهند. به عبارتی، این گروه از افراد در صورت لزوم می توانند در جهت حل مسائل دوستان و اطرافیان خود اقدام کرده و در شرایط بحرانی به لحاظ مادی و معنوی آنها را حمایت کنند. در واقع، یکی دیگر از مصادیق خوش اخلاقی با دیگران این است که در مواقع نیاز دوستانتان در کنارشان بوده و به آن ها کمک کنید.

15. دیگران را تنها در صورت نیازشان نصیحت کنید

از جمله راه چارههای دیگر به منظور مبدل شدن به انسانی خوش اخلاق این است که تنها در صورت درخواست کسی او را نصیحت کنید. به عبارت بهتر، بسکمک از افراد اصرار دارند تا دیگران را در مورد کارها، اعمال و رفتارشان نصیحت کنند. چنین رفتاری مناسب نبوده و در نهایت موجب دور شدن طرف مقابل از شما می شود.

بنابراین همواره به خاطر داشته باشید که هر کسی، سبک زندگی خود داشته و باید به این تفاوت ها احترام گذاشت. به بیان دیگر، چنانچه فردی رفتاری مغایر با ارزش ها و علایقتان داشته باشد، به منزله نادرست بودن رفتار وی نبوده و این موضوع بدین معنی نیست که فرد مورد نظر به نصیحت های شما نیاز دارد! البته توجه داشته باشید که این مورد در ارتباط با فرزندانتان صادق نیست و هرگز نسبت به ارائه تجربیات خود به آن ها کوتاهی نکنید.

16. از جملاتی مثل دیدی گفتم؟! کمتر استفاده کنید

فرض کنید که توصیه ای به دوستان یا اطرافیان خود کردید اما آن ها راه چارهتان را نادیده گرفته و روش خود را در پیش گرفتند و در نهایت شکست خوردند؛ در چنین شرایطی به منظور داشتن رفتاری مناسب با دوستان و اطرافیان خود هرگز با به کارگیری جملاتی مثل دیدی گفتم؟! آن ها را سرزنش نکنید.

در واقع، افراد در چنین شرایطی به درست بودن راه چاره شما ایمان می آورند؛ اما به خاطر داشته باشید که به منظور خوش اخلاقی با دیگران نیازی نیست تا این موضوع را مجدداً تکرار کنید. چرا که این موضوع صرفاً منجر به تحقیر افراد شده و به منزله تکبر و فخرفروشی شماست.

جمع بندی

در این مقاله برخی از راه چارهها و نکات کلیدی در جهت خوش اخلاقی با دیگران را مورد بررسی قرار دادیم که با به کارگیری هر یک می توانید به فردی خوب، خوش اخلاق و خوش برخورد مبدل شوید. به علاوه، توجه داشته باشید که به منظور اجتناب از تظاهر به خوش اخلاقی نیاز است تا نسبت به چنین رفتارهای اعتقاد قلبی داشته و در جهت بهبود ویژگی های شخصیت خود گام بردارید. یکی از علائم بداخلاقی، تعصب است که گاهی آن را نادیده می گیریم. در پایان، منتظر نظرات، تجربیات و پیشنهادات شما در رابطه با راه چارههای خوش اخلاقی با دیگران و داشتن رفتاری مناسب با سایرین هستیم.

tafreh.ir: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

manotosport.ir: ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی

spaceweb.ir: مجله فضای وب | مجله فناوری های کابردی در گردشگری و مسافرتی

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109238

به "16 نکته ساده و کلیدی برای خوش اخلاقی با دیگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 نکته ساده و کلیدی برای خوش اخلاقی با دیگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید