4 تفاوت بین رک بودن و بیشعوری که همه باید بدانند!

به گزارش مجله سرگرمی، به طور معمول، بسیاری از افراد برای توجیه رفتارهای ناشایست خود از صفت رک بودن استفاده می نمایند. این در حالی است که تفاوت های بسیاری مابین رک بودن، بیشعوری و گستاخی وجود دارد. در واقع، ما با آگاهی از تفاوت بین رک بودن و بیشعوری می توانیم ارتباط مناسبی با دوستان، همکاران و اطرافیان خود برقرار کنیم.

4 تفاوت بین رک بودن و بیشعوری که همه باید بدانند!

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا با بیان معنای رک بودن و بیشعوری، به آنالیز فرق رک بودن و گستاخی پرداخته و ببینیم که چگونه می توان رفتارهای مؤدبانه تری با دیگران داشت.

رک بودن به چه معناست؟

رک بودن به صفتی اشاره دارد که به موجب آن افراد در خصوص ذهنیت، نگرش، خصوصیات و نظرات خود به صورت کاملاً صریح با دیگران صحبت نموده و در خصوص خودشان اظهار نظر می نمایند. به بیان دیگر، رک بودن به معنای بیان نظرات و اعتقادات شخصی افراد در خصوص مسائل مرتبط با خودشان است. برای مثال، افراد رک معمولاً آزادانه در خصوص پوست خود، ظاهرشان، غذای مورد علاقه شان و سایر مسائل مشابه اظهار نظر می نمایند؛ اما به دیگران کاری ندارند! حال آن که گستاخی و بی ادبی در نقطه مقابل رک بودن قرار داشته و به اظهار نظرات توهین آمیز در خصوص دیگران اشاره دارد.

به همین دلیل، برای کسب توانایی های لازم جهت رک گویی می توانید مطلب 10 راه کار مؤثر برای رک بودن را مطالعه کنید.

بیشعوری یا گستاخی به چه معناست؟

همان طور که اشاره شد، بی ادبی، بیشعوری یا گستاخی به رفتارهایی اشاره دارد که در آن افراد نظرات توهین آمیز و زننده خود را بدون توجه به احساسات و حالات درونی دیگران به زبان می آورند. در واقع، این افراد بدون رعایت هیچ حد و مرزی در خصوص ظاهر دیگران، رفتارشان، رنگ پوست شان یا سایر چیزهایی که خارج از اراده آنان بوده است، اظهار نظر نموده و موجب ناراحتی طرف مقابل می شوند. در این مواقع باید نحوه برخورد با افراد بی ادب را دانست تا بتوان شرایط را کنترل کرد.

با این وجود، رفتارهای اهانت آمیز خود را با صفت رک بودن توجیه نموده و معتقد هستند که بیان چنین نظراتی و توهین به طرف مقابل نشانه رک بودن آنان است و هیچ مانعی ندارد! حال آن که چنین رفتارهایی نشانه گستاخی و بیشعوری بوده و تفاوت بسیار زیادی با رک بودن دارند. در ادامه به آنالیز این تفاوت ها می پردازیم.

تفاوت بین رک بودن و بیشعوری

1. رک بودن به معنای نترسیدن از بیان نظرات

افراد رک معمولاً ترسی از بیان نظرات شخصی در خصوص مسائل مرتبط با خود ندارند. ضمن اینکه در خصوص دیگران نیز تا زمانی که از آنان درخواست نگردد، اظهار نظر ننموده و چیزی به زبان نمی آورند. به علاوه، افراد داری صفت رک بودن، در هنگام بیان نظرات شخصی و اظهار نظر در خصوص دیگران، ادب را رعایت نموده، به احساسات طرف مقابل لطمه نمی زنند و سخنان خود را با احتیاط بیان می نمایند.

2. گستاخی و عدم توجه به احساسات طرف مقابل

بی احترامی کردن به دیگران، بدون در نظر دریافت تأثیرگذاری سخنان روی آنان و آسیب رساندن به احساسات شخص دیگر، به معنای رک بودن نیست. در واقع، بیان نگرش و اظهار نظرات شخصی به شیوه ای آزاردهنده یا تحقیرآمیز برای تسلط بر دیگران، به نوعی بیشعوری و گستاخی به شمار می آید. بسیاری از افراد بیان نظرات شخصی به شیوه دلخواه خود را رک بودن می دانند. این در حالی است که رک گویی به شیوه ای گستاخانه بدترین نوع رفتار برای بیان نظرات شخصی است!

3. گستاخی به معنای بی پروایی در اظهار نظر نسبت به دیگران

در راستای آگاهی بیشتر در خصوص فرق رک بودن با گستاخی باید توجه داشته باشیم که رک بودن را با بی پروایی در بیان نظرات خود نسبت به دیگران اشتباه نگیریم. به عبارت دیگر، اگر چیزی را بدون توجه به تأثیرگذاری آن روی طرف مقابل به زبان آوریم، به معنای رک بودن نیست؛ بلکه مصداق بارزی از بی ادبی به شمار می آید. بنابراین نباید ویژگی رک بودن را دست مایه ای برای بی احترامی کردن به دیگران مد نظر قرار دهیم.

4. بیشعوری و پنهان کردن مفهوم کلمات توهین آمیز پشت رک بودن

بعضی از افراد نیز با بازی کردن با کلمات سعی می نمایند تا رفتارهای زشت و توهین آمیز خود را با اشاره به صفت رک بودن توجیه نموده و از پذیرش عواقب رفتارهای خود شانه خالی نمایند! بنابراین باید توجه داشت که نمی توان با استفاده از واژگان مختلف روی رفتارهای بی ادبانه خود برچسب رک بودن زد. به بیان دیگر، بسیاری از افراد معمولاً با انجام چنین کارهایی سعی می نمایند تا از تصویر زشتی که برای خودشان ساخته اند، فاصله بگیرند! چنین کاری موجب می گردد تا در تشخیص فرق بین رک بودن و بیشعوری دچار گمراهی شویم و بدین ترتیب رفتارهای افراد گستاخ نیز بدون پاسخ باقی بمانند!

جمع بندی

در این مقاله به آنالیز تفاوت بین رک بودن و بیشعوری پرداختیم. به طور کلی، می توان گفت که رک بودن ترکیبی از ویژگی های اعتماد به نفس بالا ضمن توجه به احساسات دیگران و تأثیرگذاری کلمات روی آنان است. به بیان دیگر، افراد رک در عین مؤدب بودن، هیچ ترسی از بیان نظرات شخصی خود ندارند. با این حال گستاخی، انجام رفتارها، بیان کلمات و اظهار نظرهای زشت و توهین آمیز در خصوص دیگران بدون توجه به احساسات طرف مقابل است. نظر شما در خصوص این تفاوت ها چیست؟ آیا تا به امروز با چنین ویژگی هایی در اطرافیان، دوستان یا همکاران خود روبرو بوده اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

در خاتمه، برای کسب اطلاعات بیشتر برای آگاهی از روش های برخورد با رفتارهای توهین آمیز، می توانید مطلب با افراد توهین نماینده چگونه برخورد کنیم؟ را مطالعه کنید.

tafreh.ir: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

manotosport.ir: ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی

spaceweb.ir: مجله فضای وب | مجله فناوری های کابردی در گردشگری و مسافرتی

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109532

به "4 تفاوت بین رک بودن و بیشعوری که همه باید بدانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 تفاوت بین رک بودن و بیشعوری که همه باید بدانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید