4 دلیل نفخ معده را بشناسید

به گزارش وبلاگ کاغذی، استفاده از بعضی مواد غذایی ممکن است باعث نفخ معده گردد که بسیار آزار دهنده است.

4 دلیل نفخ معده را بشناسید

به نقل از نشریه سان، یکی از دلایلی سبب احساس ناراحتی برای افراد می گردد، اما بخشی از زندگی طبیعی به تعداد می رود، نفخ معده است که از طریق رژیم غذایی افراد، ایجاد می گردد.

نفخ معده هنگامی اتفاق می افتد که کربوهیدرات ها نتوانند به شکلی صحیح از طریق روده کوچک هضم شوند. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی غذایی، نفخ شکم را تجربه می نمایند؛ بنابر این اگر شما از این بیماری رنج می برید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر از یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل پیروی می کنید، این مسأله باید برای کنترل نفخ شکم کافی باشد.

اما به گفته یک کارشناس تغذیه، اگر این شرایط برای مدت طولانی ادامه یابد، بعضی از مواد غذایی وجود دارد که ممکن است باعث نفخ شکم شوند که باید آن ها را بشناسید و بدانید چگونه سبب این کار می شوند.

1- غذا های فرآوری شده

او اضافه نمود: خوردن غذا های فرآوری شده یا فست فود به اسم ناهار و یا بعد از یک روز طولانی و خسته نماینده، به اسم یک وعده غذایی آماده برای ما آسان و دلپذیر است، اما به گفته این کارشناس تغذیه، این غذاها، تغییر یافته و فرآوری شده اند و غالبا حاوی مواد شیمیایی نامناسب هستند و در صورتی که اندازه زیادی از آن ها را مصرف کنید، ممکن است نفخ معده به سراغتان بیاید.

این متخصص تغذیه می گوید: غذا های فراوری شده شامل نوشیدنی های غیر الکلی، غلات، شیرینی ها، چیپس سیب زمینی، کیک و هر چیز دیگری است که از طریق طبیعت فراوری نمی گردد. این بدان معنی است که برترین شرط برای یاری به نفخ معده شما خوردن غذا هایی است که طبیعی بوده و یا بسیار به حالت طبیعی خود نزدیک هستند؛ مانند ماهی، تخم مرغ، غلات کامل و آجیل، سبزیجات برگ سبز و تیره.

2- گندم

غذا هایی مانند ذرت و گندم حاوی فروکتان هستند. این مواد کربوهیدرات هایی هستند که هضم آن برای بسیاری از افراد سخت است.

فروکتان ها در محصولاتی مانند نان، ماکارونی، پیاز، سیر، جو، پسته و کلم بروکلی یافت می شوند و بسیاری از افرادی که فکر می نمایند معده آن ها به دلیل عدم تحمل گلوتن، نفخ نموده، در واقع از طریق فروکتان ها دچار این حالت شده اند.

متخصصان می گویند دلیل این مسأله آن است که وقتی کربوهیدرات ها قابل جذب نیستند، از طریق باکتری های روده تخمیر می شوند و این مسأله باعث فراوری گاز و نفخ می گردد.

3- شکر

همه ما گاهی عاشق خوردن دسر هستیم که این مسأله می تواند یکی از سخت ترین مواردی باشد که بتوان آن را از رژیم غذایی حذف کرد.

اندازه زیاد قند می تواند منجر به عدم تعادل باکتری های مفید و باکتری های مضر در روده گردد که ممکن است منجر به نفخ و گاز زیاد گردد.

فروکتوز یا قند میوه به بسیاری از غذا های فرآوری شده اضافه می گردد و ممکن است هضم آن برای بسیاری از افراد سخت باشد که منجر به نفخ شکم می گردد. توجه داشته باشید که جایگزین های شکر هم مانند شیرین نماینده ها می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ شوند.

4- لبنیات

بیشتر لبنیات حاوی لاکتوز هستند که هضم آن برای بدن سخت است. اگر می خواهید با نفخ شکم مبارزه کنید، باید از محصولاتی مانند بستنی، پنیر و شیر خودداری کنید.

جایگزین کردن محصولات حاوی سویا هم ممکن است به جلوگیری از نفخ شکم یاری کند. افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، آنزیم کافی در بدن ندارند تا قند های فراوری شده در بیشتر محصولات لبنی را تجزیه نمایند.

محصولات لبنی بعلاوه می توانند برای مدتی در معده مستقر شوند و باعث ایجاد چربی ناخواسته معده شوند.

متخصصان توصیه می نمایند از گیاهان و ادویه هایی مانند هل، زیره، رازیانه، زنجبیل، زردچوبه و دارچین برای مقابله با التهاب و نفخ بهره ببرید؛ زیرا آن ها می توانند به غذا ها اضافه شوند یا در دمنوش های گیاهی استفاده شده و به رهایی از نفخ معده یاری نمایند.

منبع: همگردی

به "4 دلیل نفخ معده را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 دلیل نفخ معده را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید