قدرت نمایی کوشش های دیپلماتیک در سرزمین چشم بادامی ها

به گزارش مجله سرگرمی، پانا نوشت:چندروز دیگر دنیا شاهد برگزاری یک ملاقات مهم دیپلماتیک خواهد بود. میزبان این نشست ژاپن است و رئیس جمهوری ایران، مهمان نخست وزیر این کشور می گردد. اما چرا به این ملاقات، عنوان مهم الصاق می گردد؟

قدرت نمایی کوشش های دیپلماتیک در سرزمین چشم بادامی ها

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و آبه شینزو نخست وزیر ژاپن برای دومین بار و با فاصله اندکی از ملاقات اول، 30 آذر با یکدیگر مصاحبه می نمایند. این دومین ملاقات مقامات دو کشور در امسال است و همین، بر اهمیت این ملاقات می افزاید و سفر روحانی به ژاپن را خاص تر می نماید، چرا که فاصله کوتاهی بین این برنامه و ملاقات قبلی مقامات دو کشور وجود دارد که اواخر بهار امسال برگزار گردید.

ملاقات قبلی که به میزبانی تهران برگزار گردید، در پی ملاقات آبه شینزو با ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفت. در واقع نخست وزیر ژاپن به عنوان میانجی به تهران آمد تا چالشی را که بین تهران و واشنگتن و در پی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام اتفاق شکل گرفته بود، مرتفع کند. البته مقامات ایران و ژاپن رسما میانجی بودن توکیو را نپذیرفتند اما این ظاهر امر بود و آبه که کشورش بعد از جنگ جهانی دوم، هرگز تجربه میانجی گری بین کشورها را نداشت، با هدف یاری به گفت وگو میان تهران و واشنگتن راهی ایران شد و با مقامات عالی کشور ملاقات کرد.

سفر دو روزه نخست وزیر ژاپن به تهران در شرایطی انجام شد که اگرچه روابط دو کشور همواره مسالمت آمیز و برپایه احترام متقابل بوده اما توکیو در عین حال همواره جزو متحدان آمریکا محسوب شده است.

ژاپن حتی در زمان مصدق و بعد از ملی شدن نفت هم که بسیاری از کشورها ما را تحریم کردند، جزء معدود کشورهایی بود که همچنان به واردات نفت از ایران ادامه داد و به اقتصاد کشورمان یاری کرد اما پس از جنگ جهانی دوم و حمله آمریکا به ژاپن، مقامات این کشور با سیاست های کاخ سفید همراه می شوند و در عین حال، با رعایت قوانین بین المللی سعی نموده اند چهره ای صلح طلبانه از خود در رقابتهای منطقه ای و بین المللی کشورها ارائه دهند و البته به باور ناظران سیاسی، در این زمینه نیز پیروز بوده اند.

به همین دلیل این جمله آبه نخست وزیر ژاپن قابل ارزیابی است که درباره سفر رئیس جمهوری ایران به کشورش بیان نمود: ژاپن خواستارانجام هر کوشش ممکنی برای پیشرفت صلح خاورمیانه است.

اما صلح طلبی ژاپن در کنار رویکرد ایران که مبتنی بر تاکید بر دیپلماسی در مشی سیاست خارجی اش است می تواند کارامد باشد. تهران همواره ضمن تاکید بر داشتن حق در زمینه فعالیت های هسته ای ( حقی که در برجام صراحتا به رسمیت شناخته شد)، خود را آماده گفت وگو نشان داده است. البته این رویکرد به مذاق افراد تندروی داخلی و خارجی خوش نیامده و در طول مدتی که ایران و کشورهای 1+5 مذاکره درباره برجام را آغاز کردند، به انحای مختلف نارضایتی خود را از تصویر منطقی و صلح طلبانه اما جدی کشور در احقاق حق خود، بیان نمودند. خروج ترامپ از برجام این فرصت را برای دلواپسان مهیا کرد که به سیاست مذاکره و تعامل با جهان بتازند اما با تمام این احوال، اینها مانع از آن نشد تا دولت یازدهم و دوازدهم، این راهبرد را به حاشیه براند. برای همین در حالیکه در چارچوب برجام گام چهارم خود را با هدف کاهش تعهداتش در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، برداشته و اقداماتی را برای فعالیت های هسته ای خود و توسعه آن انجام داده است، باب مذاکره را باز نگه داشته اند.

ژاپن نیز به همین دلیل، به کوشش خود برای جستجوی مشترکات حداقل برای آوردن دو طرف به پای میز مذاکره ادامه می دهد، تا کانال های ارتباط مسدود نباشد. البته نفعی که توکیو نیز از این فرایند خواهد داشت، علاوه بر وجهه سیاسی، به لحاظ مالی نیز یک دستاورد مهم خواهد بود. ژاپن وابستگی شدیدی به واردات سوخت های فسیلی دارد و قطعا علاقه مند به سرمایه گذاری درحوزه نفت و گاز ایران است و بازگشت آمریکا به برجام می تواند برای سرزمین چشم بادامی ها هم منفعت زیادی داشته باشد.

اما در کنار همه این ها، سفر روحانی به ژاپن این پیغام را دارد که ایران همان طور که بارها اعلام نموده، فرصت باز بودن راه دیپلماسی را از بین نبرده است. در واقع این ملاقاتها، تائید این حرف مقامات دولتی است که همواره گفته اند تصمیم ایران درباره تعلیق و توقف بعضی تعهدات که در تلافی آن چه غرب انجام داده، فرصت مذاکره را نمی بندد بلکه با بازگشت آمریکا به برجام، امکان بازگشت تهران به قبل از برداشتن این گام ها کماکان هست. چرا که یک بند بسیار اساسی در اقدام ایران وجود دارد که معنایش این است؛ ایران به دنبال افزایش تنش و بستن درهای دیپلماسی نیست.

1717

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

دوست بلاگ: دوست بلاگ | وبلاگ سیستم مدیریت محتوای دوست بلاگ

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 63957

به "قدرت نمایی کوشش های دیپلماتیک در سرزمین چشم بادامی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرت نمایی کوشش های دیپلماتیک در سرزمین چشم بادامی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید